دوره 6، شماره 1 - ( 1388 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 14-6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi N, Habibi E. The survey of relation between Musculoskeletal Disorders and Anthropometric Indices in the bus drivers in Isfahan. ioh 2009; 6 (1) :6-14
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-159-fa.html
صادقی نسرین، حبیبی احسان الله. بررسی ارتباط اختلالات اسکلتی عضلانی با شاخصهای آنتروپومتریک در بین رانندگان شرکت اتوبوسرانی اصفهان. سلامت كار ايران. 1388; 6 (1) :6-14

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-159-fa.html


، na.sadeghi@gmail.com
چکیده:   (13259 مشاهده)

  زمینه و هدف

   ناراحتیهای اسکلتی عضلانی(MSDs) در بین رانندگان وسایط نقلیه عمومی بسیار شایع است. با توجه به اینکه رانندگان مدت زیادی را به این حرفه مشغول هستند، در درازمدت این ناراحتیها و صدمات در آنها مزمن شده و پس از تجمع باعث اختلالات حرکتی عضلانی آنها می­شوند. طبق تحقیقات انجام شده یکی از دلایل اصلی تصادفات نیز بیماریهای اسکلتی عضلانی و کمردرد رانندگان است. در این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین ابعاد بدن و ایجاد این اختلالات هستیم.

  روش بررسی

         .مشخص کردند.BDC این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 95 راننده اتوبوس در اصفهان انجام شد. رانندگان پس از آموزش، میزان ناراحتی قسمتهای مختلف بدن خود را روی چارت  

     مشخص شدSPSS  در مرحله بعد ابعاد بدن آنها اندازه گیری شد. سپس ارتباط بین ابعاد آنتروپومتریک و اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از آزمون اسپیرمن توسط نرم افزار  

یافته ها 

نتایج حاصل از آزمون اسپیرمن نشان داد که

BMI     رانندگان با ناراحتی گردن، بازو، آرنج، ران، ساق و مچ پا، وزن آنها با ناراحتی گردن، شانه، باسن، ران و ساق پا، سن با ناراحتی گردن و قسمت تحتانی کمر و ارتفاع زانو با ناراحتی شانه رابطه مستقیم دارد. همچنین طول رکبی با ناراحتی قسمت فوقانی و تحتانی کمر، زانو و ساق پا و قد و طول اندام فوقانی نیز با ناراحتی بازو و آرنج رابطه معکوس دارند.

  نتیجه گیری: بین قد، وزن و سن رانندگان با خواهد شد. پیشنهاد می کنیم در معاینات بدو استخدام جهت انتخاب راننده گزینه های مد نظر از بین افراد جوانتر، بلند قد و بدون اضافه وزن انتخاب شوند. این اقدام می تواند گامی باشد جهت کاهش MSDs رانندگان و در نتیجه تصادفات و حوادث رانندگی که به علت آن رخ می دهند

 

 

متن کامل [PDF 422 kb]   (6333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1388/7/11 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb