دوره 14، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 71-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، fdgir@yahoo.com
چکیده:   (6135 مشاهده)

زمینه و هدف: کارکنان بیمارستان به علت شرایط شغلی خود، درمعرض خطرات شغلی گوناگون هستند. هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از  دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهایی جهت بهبود آن­ها می باشد.

روش بررسی: در این پژوهش کیفی، چارچوب مفهومی مشکلات ارگونومی بیمارستان از دیدگاه تعامل انسان-سیستم از طریق تحلیل محتوای متون گذشته استخراج شد. بر اساس چارچوب مفهومی مرحله قبل، 18 نفر از کارکنان بیمارستان و کارشناسان به صورت نیمه ساختاری در مصاحبه ها و بحث گروهی شرکت کردند. مضمون­های مربوط به مشکلات ارگونومی بیمارستان و راه حل های متناظر از روش تحلیل محتوای متن های تولید شده استخراج گردید.

یافته ­ها: به طور کلی، 14 مشکل به عنوان مشکلات ارگونومیکی بر اساس یک چارچوب تعامل انسان- سیستم دسته بندی شدند. راهکارهایی متناظر بر اساس سلسه مراتب کنترل ها شامل حذف و جایگزینی، کنترل­های مهندسی، کنترل­های اداری و حفاظت فردی انتزاع گردید.

نتیجه گیری: برخی مشکلات ارگونومی مربوط به پوسچرهای کاری، نوبت کاری، بار کاری، رضایت شغلی و روابط فردی نسبت به سایر مشکلات مورد بررسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چارچوب کنترلی استخراج شده از این مطالعه می تواند در کاهش مشکلات ارگونومی و پیشنهاد استراتژی ها برای بهبود به کار رود.

متن کامل [PDF 636 kb]   (2895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ماکروارگونومی
دریافت: 1394/9/3 | پذیرش: 1395/2/29 | انتشار: 1396/4/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.