دوره 15، شماره 1 - ( 2-1397 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 87-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، سبزوار، ایران. ، mjfllh@yahoo.com
چکیده:   (1422 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: فنآوری مدرن در بسیاری از محیطهای کار نیازهای شناختی بیشتری را نسبت به نیازهای جسمانی به اپراتورها تحمیل میکند. افزایش نیازهای شناختی در شرایط واقعی محیط کار میتواند بر سلامت روانی و عملکرد اپراتورها تاثیر سوء بگذارد. این مطالعه با هدف ارزیابی ذهنی و عینی بار کار فکری اپراتورهای اتاق کنترل ترافیک شهری انجام گردید.
روش بررسی: در این مطالعه 16 نفر از اپراتورهای اتاق کنترل به صورت داوطلبانه انتخاب گردیدند. در روز آزمایش در شرایط استراحت برای هر اپراتور قبل و بعد از انجام کار و به مدت 5 دقیقه شاخص‌های فیزیولوژیک اندازه‌گیری شد. با توجه به حجم ترافیک شهری (در شرایط کار فکری کم و کار فکری زیاد) به مدت 5 دقیقه برای هرشرایط اندازه‌گیری شاخص‌ها انجام شد و هر اپراتور در پایان هر مرحله پرسشنامه شاخص بار کار  ناسا را تکمیل می­کرد. داده­ها با آزمون­های تی زوجی و آنالیز واریانس اندازه گیری های تکراری با نرم­افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج آزمون تی-زوجی نشان داد به جز بعد نیاز جسمانی، تفاوت معنی داری بین پاسخ­های ذهنی اپراتورها در سایر ابعاد شاخص بار کار ناسا در شرایط کار فکری کم نسبت به کار فکری زیاد وجود داشت. نتایج آنالیز واریانس نشان داد که تفاوت معنی­داری بین میانگین ضربان قلب، شاخص­های SDNN و RMSSD، شاخص نسبت فرکانس پایین به فرکانس بالا با افزایش سختی کار فکری نسبت به شرایط استراحت قبل و بعد در اپراتورها وجود داشت.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که با افزایش حجم ترافیک فشار ذهنی زیادی به اپراتورها تحمیل می­­شود که کار در چنین شرایطی احتمالا می­تواند منجر به مشکلات روانی و کاهش عملکرد اپراتورها در آینده گردد. از این رو در اتاق کنترل ترافیک سازماندهی و مدیریت منابع انسانی براساس بار کار فکری در شرایط مختلف کاری توصیه می­شود.
 
کلیدواژه­ ها: بار کار، ضربان قلب، شاخص بار کار ناسا، اتاق کنترل ترافیک.
متن کامل [PDF 432 kb]   (420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۰