دوره 15، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 106-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


شهید بهشتی ، saremim@yahoo.com
چکیده:   (3756 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: آموزش عالی نقش عمده‌ای در توسعه‌ی منابع انسانی و تربیت افراد متخصص دارد و اُفت تحصیلی زیان‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی متوجه دولت‌ها وخانواده‌ها می‌کند. شناسایی عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی مستلزم تحقیقات بسیار در این زمینه است. تمرینات منظم فیزیکی از مهم‌ترین بخش‌های سبک زندگی سالم و مرتبط با عملکرد بهتر تشخیص داده شده است. توانایی فیزیکی با میانجی‌گری توانایی شناختی موجب پیشرفت تحصیلی می‌شود. تحقیق حاضر گامی درجهت آزمون این فرضیه و سنجش تاثیر مستقیم و غیر مستقیم حداکثرظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی در دانشجویان می‌باشد.
روش بررسی: 350 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مطالعه شرکت کردند. نمونه‌ها پس از مطالعه و امضای رضایت نامه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور را پاسخ و تست شناختی استروپ پیچیده وتست پله چستر را انجام دادند. داده‌های به دست آمده از این آزمون‌ها توسط نرم‌افزار 22SPSS و از طریق  تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: آزمون همبستگی پیرسون ارتباط مثبت و معنی‌دار در سطح 5 درصد بین توانایی فیزیکی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی را تشخیص داد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد اثر علی کلی حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی 0/559، مقدار تأثیر مستقیم حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی0/505و مقدار تأثیری که با میانجی‌گری توانایی شناختی بر عملکرد تحصیلی می‌گذارد 0/054 می‌باشد.
نتیجه­گیری: مشابه تحقیقات پیشین ارتباط مثبت بین توانایی فیزیکی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی تأیید شد. حداکثر ظرفیت هوازی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم با میانجی‌گری توانایی شناختی، عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر تمامی متغیرهای میانجی (که تا کنون شناسایی نشده‌اند) به درستی شناسایی و در این الگو جانمایی شوند ضریب اثر کل حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی افزایش می‌یابد و قوام الگوی فعلی ارتقاء خواهد یافت.
 
کلیدواژه­ ها: حداکثر ظرفیت هوازی، توانایی شناختی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 548 kb]   (1143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1395/11/18 | پذیرش: 1396/9/26 | انتشار: 1397/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.