دوره 10، شماره 6 - ( 1392 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 120-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی ، n.mardani@tiau.ac.ir
چکیده:   (13446 مشاهده)

  زمینه و هدف: موثرترین روش برای رهایی از تنگناها و بحران های ناشی از روند توسعه­ی اقتصادی و اجتماعی به کارگیری به جا و شایسته از سرمایه های انسانی است. از طرفی در دنیای پر رقابت امروز بسیاری از شرکت­ها پی برده­اند که باید مدیریت HSE را جز جدایی­ناپذیر و ضروری سازمان خود قرار دهند. ملاحظه همزمان موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست، علاوه بر حذف فعالیت های موازی بدلیل ایجاد تعادل فنی و اقتصادی سبب سهولت در افزایش بهره وری و توسعه پایدار نیز می گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین رضایت شغلی با عملکرد HSE کارکنان در شرکت قالب ­ های پیشرفته ایران خودرو بود.

  روش بررسی: جامعه آماری این تحقیق توصیفی- پیمایشی را کارکنان شرکت قالب­های پیشرفته ایران خودرو (275 =N  ) تشکیل می­دادند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 70 نفر به‌عنوان نمونه تعیین گردیدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه­ها تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که این ضریب برای بخش عملکرد HSE 84/0 و برای رضایت شغلی 94/0 به دست آمد. پرسشنامه در قالب طیف لیکرت بود که برای تبدیل گزینه های کیفی لیکرت به گزینه های کمی ، جهت ورود به نرم افزار از روش اعداد فازی مثلثی استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در زمینه رتبه­بندی شاخص­های رضایت شغلی کارکنان، مسئولیت­پذیری بالاترین رتبه و در زمینه رتبه­بندی شاخص­های عملکرد HSE کارکنان نیز، عملکرد و اجرا بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد ند . همچنین، این یافته­ها نشان داد که بین عملکرد HSE کارکنان و رضایت شغلی (هر یک از شاخص­ها و رضایت کل) رابطه مثبت و معنی­دار در سطح پنج درصد وجود داشت. در تحلیل رگرسیونی گام به گام نیز به ترتیب هفت متغیر (شاخص­های رضایت شغلی) وارد تحلیل شدند که در مجموع در حدود 7/66 درصد از واریانس عملکرد HSE کارکنان را تبیین نمودند.

  نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنی دار بین رضایت شغلی با عملکرد HSE کارکنان، هر چه در یک سازمان به شاخص­های رضایت شغلی کارکنان توجه بیشتری مبذول گردد، عملکرد HSE کارکنان بهتر خواهد شد.

متن کامل [PDF 3212 kb]   (15197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: HSE
دریافت: 1391/9/12 | پذیرش: 1392/4/15 | انتشار: 1393/2/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.