دوره 9، شماره 4 - ( 1391 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 57-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران ، emai: fmirzaei¬_n@yahoo.com
چکیده:   (8783 مشاهده)

  زمینه و هدف: تکنیک آنالیز بحرانیت حالات شکست و اثرات آن FMECA ، روشی برای شناسایی و آنالیز تمام حالات شکست بالقوه سیستم، اثراتی که این شکست ها روی سیستم دارند، چگونگی جلوگیری از این شکست ها و یا کاهش اثرات آنها روی سیستم می باشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی و تجزیه و تحلیل حالات شکست احتمالی اجزاء و ارزیابی اثرات حالات شکست در سیستم کوره کارخانه سیمان به کمک روش FMECA می باشد.

  روش بررسی: در این مطالعه ابتدا مرزهای سیستم مشخص شد و سپس سیستم به اجزای آن ( سیستم، زیر سیستم و جزء) در یک سطح مشخص و با توجه به اهداف آنالیز تقسیم شد. سپس نتایج آنالیز در کاربرگ های مناسب FMECA ثبت شد. در این آنالیز اثرات نقص روی سیستم و تولید، چگونگی ایجاد نقص و شدت نقص تعیین شد، همچنین اولویت بندی نقایص به منظور اقدامات اصلاحی و همچنین راهکارهای کنترل نقایص ارائه گردید.

  یافته ها: تعداد نقایص شناسایی شده و بررسی شده با استفاده از روش FMECA ، 100 مورد بود . بالاترین عدد اولویت ریسک مربوط به نقص پیچیدگی بدنه با RPN=270 بود. پایین ترین میزان عدد اولویت ریسک نیز مربوط به دو حالت شکست عدم ایجاد هوا در فن ها و عمل نکردن ترمز اصلی با RPN=15 می باشد. همچنین بیشترین تعداد نقایص در بدنه کوره یافت شد.

  نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که ایجاد یک نقص خود می تواند باعث بروز نقایص جدی در اجزا و قسمت های دیگر شود. این مطالعه روی اجرای یک سیستم مستند سازی برای ثبت نواقص و رویدادها برای پیشرفت سطح ایمنی ماشین آلات و از طرف دیگر انجام نگهداشت پیشگیرانه برنامه ریزی شده برای کاهش احتمال وقوع نواقص و پیامد های ناشی از ان تاکید می کند.

واژه‌های کلیدی: ایمنی، FMECA، RPN
متن کامل [PDF 1646 kb]   (3730 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارزیابی و مدیریت ریسک
دریافت: 1392/2/15 | پذیرش: 1392/2/15 | انتشار: 1392/2/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.