AU - Rohollahi, AA AU - Moradi, Sh TI - Investigation of Safety Culture Components in Aviation Industries PT - JOURNAL ARTICLE TA - IOH JN - IOH VO - 11 VI - 6 IP - 6 4099 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1324-fa.html 4100 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1324-fa.pdf SO - IOH 6 AB  -   زمینه و هدف: ایمنی کارآ نه تنها نیازمند برقراری ساختار سازمانی مناسب و انتشار قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی است، بلکه نیازمند تعهد واقعی و عزم راسخ مدیران عالی نیز هست. نشانه‌های اولیه تعهد سازمانی در خصوص سیاست‌های ایمنی سازمان، در فرهنگ ایمنی تجلی پیدا می‌کند. فرهنگ ایمنی عاملی است که به موجب آن تمامی کارکنان، متعهد می‌شوند تا سهم به‌سزایی در ایمنی خود و همکاران‌شان داشته باشند. هدف این تحقیق ، بررسی مولفه‌های فرهنگ ایمنی در صنعت هواپیمایی و ارائه راه‌کارهایی جهت بهبود وضعیت ایمنی و افزایش فرهنگ ایمنی مثبت می‌باشد.   روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه می‌باشد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مقدار 80/0 محاسبه شده و روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی محتوا تایید شده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش تعمیر و نگهداری یکی از فرودگاه‌های کشور می‌باشد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار 19 SPSS استفاده شده است.   یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که متغیرهای خط‌مشی و اهداف ایمنی با میانگین 31/3 و انحراف معیار 492/0، اطاعت‌پذیری از قوانین ایمنی با میانگین 67/3 و انحراف معیار 88/0 ، نگرش کارکنان نسبت به مسایل ایمنی با میانگین 98/3 و انحراف معیار 123/0 در وضعیت مناسبی قرار دارند و متغیرهای مدیریت ریسک با میانگین 93/2 و انحراف معیار 0557/0، ترویج و آموزش فرهنگ ایمنی با میانگین 93/2 و انحراف معیار 0414/0 و مشارکت کارکنان و تعهد نسبت به رعایت قوانین ایمنی با میانگین 61/2 و انحراف معیار 5917/0 در وضعیت مناسبی قرار ندارند. نتیجه‌گیری:   اهتمام مدیران و کارکنان فرودگاه‌های کشور در ارتقای فرهنگ ایمنی امری ضروری است و برای دست‌یابی به این هدف می‌توان از مواردی هم‌چون آموزش و ترویج مفاهیم آن، اعمال مدیریت ریسک در کنار دیگر مولفه ‌ها همانند تدوین خط‌مشی و اهداف ایمنی ، ایجاد روحیه‌ی اطاعت‌پذیری از قوانین ایمنی بهره جست. CP - IRAN IN - Afsareyeh, shaid beheshtee towns, b134, f3, u1 LG - eng PB - IOH PG - 84 PT - Research YR - 2014