TY - JOUR JF - IOH JO - ioh VL - 15 IS - 6 PY - 2019 Y1 - 2019/2/01 TI - Investigation of the effect of educational chairs on satisfaction of students and prevalence of musculoskeletal disorders TT - بررسی تأثیر نوع صندلی‌های آموزشی بر میزان رضایت‌مندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی N2 - زمینه و هدف: طراحی صندلی­ بر پایه­ ارگونومی ضمن افزایش بهره­وری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد می­شود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلی­ها و اصلاح آن­ها، می­تواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایت­مندی دانشجویان از صندلی­های آموزشی و تأثیر آن­ها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی می­باشد. روش بررسی: این مطالعه­ی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایت­مندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسش­نامه­ی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی نیز از پرسش­نامه نوردیک استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده در نرم­افزار SPSS20 و با استفاده از آزمون­های کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: بیش­ترین میزان رضایت­مندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و هم­چنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطه­ی معنی­داری بین رضایت کلی از صندلی­ها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطه­ی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آن­ها معنی­دار بود. رابطه­ی معنی­داری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچ­یک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه­ گیری: رعایت مواردی از جمله قابلیت تنظیم بخش­های مختلف، جنس، قابلیت فنری و حمایت گودی کمر در پشتی، ظاهر مناسب و استحکام بالای صندلی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت از آن می­باشد. با آموزش اصول ارگونومی، نحوه­ی نشستن صحیح به دانشجویان و اصلاح­ پوسچرهای آن­ها تا حدود زیادی می­توان از بروز ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی جلوگیری کرده و به­طبع آن میزان رضایت را بالا برد. SP - 25 EP - 33 AU - Ansari, Samira AU - Hematgar, Mohammad amin AU - Rezapoor, Morteza AU - Varmazyar, Sakineh AD - Qazvin university of medical sciences KW - Ergonomics KW - Satisfaction KW - Musculoskeletal KW - disorders UR - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html ER -