TY - JOUR T1 - Evaluation of the effect of heat stress on cognitive performance and physiological parameters of the students TT - بررسی تأثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی و پارامترهای فیزیولوژیک دانشجویان JF - IOH JO - IOH VL - 17 IS - 1 UR - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2816-fa.html Y1 - 2020 SP - 893 EP - 907 KW - Heat stress KW - cognitive performance KW - attention KW - blood pressure KW - heart rate N2 - چکیده زمینه و هدف: استرس گرمایی از رایج‌ترین عوامل زیان­آور شغلی است و می‌تواند بر سلامت و بهره‌وری کارگران تأثیر منفی بگذارد. مطالعات نشان داده است که استرس گرمایی منجر به بروز برخی از پاسخ‌های فیزیولوژیک و تأثیر بر عملکرد شناختی افراد می‌شود. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر استرس گرمایی بر این پارامترها انجام‌شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی تعداد 18 دانشجو (9 دختر و 9 پسر) با میانگین سنی 11/21 و انحراف معیار 71/1 سال و شاخص توده بدنی 23/23 و انحراف معیار 44/1 کیلوگرم بر متر مربع در معرض سه شرایط دمایی مختلف (شاخص دمای تر گوی­سان 29 درجه سانتی­گراد به عنوان مقدار کمتر از حدود مجاز مواجهه، شاخص دمای تر گوی­سان 32 درجه سانتی­گراد به عنوان حد مجاز مواجهه برای افراد سازش نیافته با محیط­های گرم و شاخص دمای تر گوی­سان 35 درجه سانتی‌گراد به عنوان مقدار بیشتر از حدود مجاز مواجهه) قرار گرفتند و عملکرد شناختی آن­ها در این سه شرایط دمایی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تاثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی شرکت­کنندگان از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری استفاده شد و امتیاز مقیاس­های توجه انتخابی، توجه متمرکز، توجه تقسیم شده، جابجایی توجه و توجه مداوم در دو حوزه دیداری و شنیداری اندازه­گیری شد. به­منظور بررسی تاثیر استرس گرمایی بر پارامترهای فیزیولوژیک نیز قبل و بعد از انجام آزمون، فشارخون و ضربان قلب افراد اندازه‌گیری شد. برای تجزیه­و تحلیل نتایج از نرم­افزار SPSS نسخه22 استفاده شد و داده­های مطالعه با استفاده از آزمون­ معادلات برآورد تعمیم­یافته (GEE) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طبق نتایج مطالعه حاضر با افزایش دمای تر گوی‌سان، میزان ضربان قلب و فشارخون سیستولیک شرکت‌کنندگان نسبت به شرایط قبل از مواجهه (دمای تر گوی­سان 22 درجه سانتی­گراد) به طور معنی­داری افزایش یافت (05/0p<). همچنین با افزایش دمای تر گوی­سان، میزان فشارخون دیاستولیک آن­ها نسبت به شرایط پایه به‌طور معنی­داری کاهش یافت (05/0p<). با افزایش دمای تر گوی­سان میانگین شش مقیاس توجه در حوزه دیداری شامل توجه دیداری، توجه انتخابی دیداری، توجه متمرکز دیداری، توجه تقسیم شده دیداری، جابجایی توجه دیداری و توجه مداوم دیداری و میانگین دو مقیاس در حوزه توجه شنیداری شامل توجه شنیداری و توجه انتخابی شنیداری به طور پیوسته کاهش یافت. با افزایش استرس گرمایی، میانگین چهار مقیاس توجه شنیداری، توجه متمرکز شنیداری، توجه تقسیم شده شنیداری و توجه مداوم شنیداری در دمای تر گویسان 32 درجه سانتیگراد افزایش یافت و در دمای تر گویسان 35 درجه سانتیگراد دوباره کاهش یافت. کاهش توجه با افزایش استرس گرمایی تنها برای پنج مقیاس توجه دیداری، توجه شنیداری، توجه انتخابی شنیداری، جابجایی توجه دیداری و جابجایی توجه شنیداری و تنها در دمای تر گوی­سان 35 درجه سانتی­گراد معنی­دار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: مواجهه با استرس گرمایی می­تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون سیستولیک و کاهش فشار خون دیاستولیک شود و تغییرات ضربان قلب و فشارخون می‌توانند به‌عنوان شاخص مناسبی برای استرین گرمایی عمل نمایند. مواجهه با دمای تر گوی‌سان بیش‌ازحد مجاز می‌تواند بر عملکرد شناختی افراد تأثیر بگذارد و باعث کاهش توجه و تمرکز در حین انجام وظایف شود. لازم است که آزمون شناختی پیچیده‌تری در شرایط مشابه این مطالعه انجام و نتایج آن با نتایج این مطالعه مقایسه شود. M3 ER -