@ARTICLE{Habibi, author = {Habibi, E. and Hoseini, M. and Asaad, Z. and }, title = {Match between school furniture dimensions and children's anthropometry in Isfahan schools}, volume = {6}, number = {2}, abstract ={  زمینه وهدف : قسمت عمده ای از زمان حضور دانش آموزان در مدرسه در کلاس درس سپری می شود. ، در مطالعات اخیر اعلام شده که عدم وجود تناسب بین ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان با ابعاد میزو نیمکت های موجود یکی از عوامل خطر در ایجاد و افزایش ناراحتی های اسکلتی- عضلانی(مانند کمردرد و درد درعضله گردن) ،کاهش تمرکز وافزایش بی قراری در نوجوانان ودانش آموزان می باشد.در مطالعه حاضر به بررسی میزان تناسب ابعاد میز ونیمکت های موجود با ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان پرداخته شده است.   روش بررسی : در این مطالعه982 نفر از دانش آموزان شامل (2/50%)493 نفر پسر و (8/49%)489 نفر دختر در فاصله سنی 12-7 سال انتخاب شده اند، وعلاوه بر سن ،جنس، وزن و قد شش بعد از ابعاد آنتروپومتریک شامل: ارتفاع شانه،ارتفاع تکیه گاه آرنج ، ارتفاع رکبی وزانو ، طول باسن رکبی وپهنای باسن، توسط آنتروپومتراستاتیک ،کولیس، صندلی با ارتفاع قابل تنظیم،گونیا ،مترنواری وترازو اندازه گیری شد .علاوه بر آن ابعاد میز ونیمکت های موجود که دارای دو طرح قدیم وجدید بوده و به ترتیب دارای سه اندازه و دو اندازه متفاوت بوده اندازه گیری شده است.با استفاده از معادلات ترکیبی ابعاد میز ونیمکت های مورد قبول را بر اساس ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان مشخص شده وبا ابعادمیز ونیمکت های موجود مقایسه ومیزان تطابق محاسبه شده است.   یافته ها: این مطالعه نشان می دهد که در مقایسه بین حداقل وحداکثر قابل قبول ابعاد میز ونیمکت ها محاسبه شده وابعاد میز ونیمکت های موجود اختلاف معنی داری وجود دارد( p < 0.001 ). ارتفاع میز در طرح قدیم برای تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموزان بلند تر از حد قابل قبول (به ترتیب اندازه برای 100، 4/95 و 3/74 درصد) و عمق نشستنگاه در همین طرح برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران آنها کوتاه می باشد. (به ترتیب اندازه برای1/92، 92و 9/97درصد از افراد مورد مطالعه)   ارتفاع نشستنگاه در این طرح نیز به ترتیب اندازه برای 7/83 ،3/91و1/69 درصد از دانش آموزان بلندتر از حد قابل قبول می باشدسایر ابعاد نظیر .ارتفاع میز ،ارتفاع تکیه گاه پشتی وعرض نشستنگاه نیز برای بیشتر دانش آموزان بیش از اندازه قابل قبول می باشد،درحالیکه اندازه دو طرح جدید میز ونیمکت های موجود ،در همه ابعاد بجز ارتفاع میزبا دانش آموزان تناسب بیشتری نسبت به طرح قدیم دارد .   نتیجه گیری : در طراحی میز ونیمکت های مناسب برای دانش آموزان در نظر گرفتن اختلافات آنتروپومتریک ناشی از سن وجنس ضروری است.   }, URL = {http://ioh.iums.ac.ir/article-1-178-fa.html}, eprint = {http://ioh.iums.ac.ir/article-1-178-fa.pdf}, journal = {Iran Occupational Health Journal}, doi = {}, year = {2009} }