TY - JOUR T1 - Reinforcing model of feeling of energy, empowerment and employees' creativity through ethical leadership TT - مدل تقویت احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان از طریق رهبری اخلاقی JF - IOH JO - IOH VL - 7 IS - 3 UR - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-318-fa.html Y1 - 2010 SP - 9 EP - 14 KW - Ethical leadership KW - psychological empowerment KW - feeling of energy KW - creativity at work N2 -   زمینه و هدف : مدیران متکی بر ارزش ‌ های اخلاقی، اثرات قابل توجهی بر احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان خود بر جای ‌ می‌گذارند. رهبری اخلاقی که سازه­ای به نسبت جدید است، در ایجاد یک فضای کاری سالم نقش به سزایی ایفا می­کند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری اخلاقی در تقویت احساس انرژی، توانمند سازی و خلاقیت کارکنان به مرحله اجرا در آمد.   روش بررسی : جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان کارخانه حایر در تابستان 1388 تشکیل دادند که از بین آنها، 332 نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از نمونه گیری طبقه­ای (از روی فهرست کارکنان هر بخش) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 8 سؤالی احساس انرژی در کار، پرسشنامه 9 سؤالی خلاقیت در کار، پرسشنامه توانمند سازی روانی با 12 سؤال و پرسشنامه 6 سؤالی رهبری اخلاقی بود. داده­های حاصل از پرسشنامه­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطه‌ای مورد تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها : شواهد حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که رهبری اخلاقی بطور مستقیم باعث تقویت توانمندی و احساس انرژی در محیط کار می­شود. همچنین احساس انرژی در میحط کار باعث تقویت توانمندی می­گردید. امّا در یک تحلیل فرایندی، احساس انرژی و توانمندی روانی نیز پس از تقویت شدن از طریق رهبری اخلاقی، موجب تقویت خلاقیت کارکنان می­گردیدند.   نتیجه‌گیری : شواهد حاصل از این پژوهش بخوبی نقش رهبری اخلاقی را برای احساس انرژی در کار، توانمندی روانی و خلاقیت در کار کارکنان نشان داد. به ترتیبی که می­توان گفت برای تقویت نشاط، توانمندی و خلاقیت کارکنان لازم است سرپرستان و مدیران در مدیریت خود اصول رهبری اخلاقی را مراعات نمایند.   M3 ER -