%0 Journal Article %A Khani Jazani, R %A Firoozeh, M %A Kauvosi Dolangar, A %A Nazari, J %A Dashti, M %T Evaluating the Effects of Implementing Participatory Ergonomics on the Quality of Workers' Life in One of the Steel Making Companies in Iran %J Iran Occupational Health Journal %V 10 %N 5 %U http://ioh.iums.ac.ir/article-1-636-fa.html %R %D 2013 %K Participatory Ergonomics, Work Life Quality, Education, Ergonomics, %X     زمینه و هدف: ارگونومی مشارکتی به مفهوم مشارکت فعال تمام اجزای یک سازمان در توسعه و اجرای دانش ارگونومی در جهت ارتقاء شرایط محیط کار، کیفیت، بهره‌وری و ایمنی سازمان می­باشد. یکی از مهمترین اهداف ارگونومی مشارکتی افزایش رضایتمن د ی کارکنان و تبدیل محیط کار به محیطی مناسب با کمترین مخاطرات بر سلامت و ایمنی شاغلین می­باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اجرای ارگونومی مشارکتی بر کیفیت زندگی کاری شاغلین یکی از شرکت های فولاد سازی ایران صورت گرفته است.   روش بررسی: این مطالعه به صورت تجربی و از نوع مداخله ای می‌باشد که در سالهای 1389 و 1390 در یکی از شرکتهای فولاد سازی ایران به انجام رسیده است. در این مطالعه برنامه مداخله به صورت مشارکتی در چندین مرحله به اجرا درآمده و ارزیابی وضعیت کیفیت زندگی کاری شاغلین نیز با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری NIOSH قبل و بعد از انجام مداخله انجام گرفته­ است. تحلیل آماری نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی با استفاده از آزمون تی زوجی انجام شده است.   یافته ها: اگر چه کیفیت زندگی کاری پرسنل، بر اساس میانگین امتیازات کسب شده توسط آنان در پرسشنامه، چه قبل و چه بعد از اجرای برنامه مداخله ای (ارگونومی مشارکتی) در رده خوب می­باشد، تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون تی زوجی نشانگر بهبود بارزی از لحاظ آماری در کیفیت زندگی کاری بعد از اجرای برنامه ارگونومی مشارکتی می­باشد(001/0> P ).   نتیجه گیری : افزایش کیفیت زندگی شاغلین، در نیل به هدف ارتقاء سلامت شاغلین و کاهش میزان حوادث نقش بسزایی دارد، اجرای برنامه ارگونومی مشارکتی با همکاری مدیران صنایع می­توان د گامی مؤثر در راستای دستیابی به رضایت و سلامت نیروی انسانی باشد. %> http://ioh.iums.ac.ir/article-1-636-fa.pdf %P 1-9 %& 1 %! %9 Applicable %L A-10-487-1 %+ Faculty of health. Tabriz univercity of medical science %G eng %@ 1735-5133 %[ 2013