AU - Sohrabi, Mohammad Sadeagh AU - Motamedzade, Majid AU - Golmohammadi, Rostam AU - Moghimbeigi, Abbas TI - Using a driving simulator to assess driver's reaction time to two types of brake lights PT - JOURNAL ARTICLE TA - IOH JN - IOH VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-655-fa.html 4100 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-655-fa.pdf SO - IOH 1 AB  - زمینه و هدف :مهمترین عامل در تصادف با خودروی مقابل عوامل انسانی می‌باشند. راننده با توجه به چراغ‌های ترمز متوجه خطر شده و اقدام به عکس‌العمل می‌نماید. زمان انجام این عکس‌العمل می‌تواند از بروز تصادف جلوگیری کند. مطالعه با هدف ارزیابی زمان واکنش راننده به چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن پویا با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام شده است. روش بررسی :این مطالعه پژوهشی مداخله‌ای از نوع تجربی می‌باشد که بر روی 46 راننده (10 زن و 36 مرد) انجام گرفته است. هر یک از شرکت‌کنندگان به مدت 1 ساعت با دستگاه شبیه‌ساز با چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن در شرایط روز و شب به رانندگی پرداختند. یافته‌ها: نتایج نشان دادکه بازای هر سال افزایش سن رانندگان، زمان واکنش 585/11 میلی ثانیه کاهش می یابد. زنان زمان واکنش آهسته تری نسبت به مردان داشتند. رابطه معنی داری بین شرایط رانندگی و زمان واکنش ترمز مشاهده نشده و زمان سپری شده از تاریخ اخذ گواهینامه اثر معنی داری روی زمان واکنش نگذاشته است. نتیجه گیری: در مجموع این تحقیق نشان داد که استفاده از چراغ قرمز چشمک زن پویا با فرکانس 7 هرتز زمان واکنش ترمز را بطور معنی داری کاهش می دهد. CP - IRAN IN - Department of Industrial Design, School of Architecture And Urban Design, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran LG - eng PB - IOH PG - 1 PT - Research YR - 2013