%0 Journal Article %A Gholami, T %A Piran Veyseh, P %A Aliabadi, M %A Farhadian, M %T Evaluation of noise pollution and its effects on subjective fatigue of staffs in the governmental banks of Hamadan city %J Iran Occupational Health Journal %V 11 %N 5 %U http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1095-fa.html %R %D 2014 %K Noise Pollution, Bank, Subjective Fatigue, %X زمینه و هدف: مواجهه با صدا دارای اثرات غیر مستقیمی مثل کاهش عملکرد و بهره‎وری کاری و افزایش ریسک بروز خطاهای انسانی می‎باشد. بانک‎ها به عنوان محیط ارائه خدمات مالی که مستلزم انجام فعالیت ذهنی توسط کارکنان شاغل می‎باشد، تحت تاثیر منابع مختلف آلودگی صدا قرار دارند که می‎تواند از جنبه‎های آسایشی بر کارکنان آن تاثیرات منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی صدا در محیط های بانک و تاثیر آن بر احساس خستگی کارکنان بانک انجام شد. روش بررسی: تراز معادل فشار صوت در طول روز در داخل و خارج 20 شعبه از انواع بانک های دولتی شهر همدان با استفاده از دستگاه صداسنج مدل 1358-TES اندازه‌گیری گردید. پرسشنامه استانداردی با ضریب پایایی 8/0 جهت تعیین میزان احساس خستگی بین 167 نفر از کارکنان توزیع و تکمیل گردید. پرسشنامه حاوی30 سوال که پوشش دهنده سه معیار شامل خواب آلودگی یا گیجی، ناتوانی در تمرکز و شکایت از ناراحتی جسمی بود. همچنین میزان حساسیت به صدا با استفاده از مقیاس استاندارد 100 امتیازی آزار صوتی NAS که در مطالعات مختلف به کار گرفته شده است در بین کارکنان تعیین گردید. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‎ها: نتایج نشان داد در بین کارکنان نمره شاخص خواب آلودگی یا گیجی برابر 8/6±48/17،شاخص ناتوانی در تمرکز 3/4±02/19، شاخص ناراحتی جسمی 47/7±19/15 و در نهایت شاخص کل احساس خستگی 15±61/51 می باشد. علاو براین تراز معادل صدا در داخل بانک (dB(A 7/3±62 و در خارج بانک (dB(A 8/1±7/64 بود. آزمون آماری نشان داد که میزان احساس خستگی در کارکنان در سطوح مختلف مواجهه با صدا اختلاف معنی‎داری دارد(001/0= Pvalue). همچنین نتایج بر مبنای ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین میزان حساسیت به صدا با احساس خستگی ارتباط معنی داری وجود دارد(406/0=r ، 00/0= Pvalue). نتیجه‎گیری: در این مطالعه آلودگی صدا در بانک ها یکی از عوامل ایجاد احساس خستگی در کارکنان بانک تشخیص داده شد و معیار اختلال در تمرکز بیشترین نمره خستگی را به خود اختصاص داد که نشان دهنده تاثیر منفی بر عملکرد کارکنان است. در این راستا بهینه سازی شرایط آکوستیکی در بانک ها و اقدامات مدیریتی از جمله افزایش آگاهی و اطلاع رسانی اثرات آلودگی صدا به کارکنان ، مشتریان و جامعه بسیار ضروری به نظر می رسد. %> http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1095-fa.pdf %P 65-73 %& 65 %! %9 Research %L A-10-616-2 %+ %G eng %@ 1735-5133 %[ 2014