%0 Journal Article %A Abbaszadeh, M %A Zakerian, SA %A Nasl Seraji, J %A Nahvi, A %A Niknejad, M %A Ashori, M R %T The survey of effect of cellphone conversation on drivers’ situation awareness and brake reaction time in Bus driving simulator %J Iran Occupational Health Journal %V 11 %N 6 %U http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1312-fa.html %R %D 2014 %K Cell phone conversation, situation awareness, brake reaction time, bus driver, %X   زمینه و هدف: . رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران کننده تأثیر فن‌آوری های روز بر کاهش توجه رانندگان است. استفاده از تلفن در طول رانندگی احتمال تصادف را بین 3 تا 5/6 مرتبه افزایش می دهد. تلفن همراه توجه راننده را از رانندگی ممکن است منحرف کنند و منجر به کاهش آگاهی موقعیتی راننده شود. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تکلیف شنیداری-کلامی بر آگاهی موقعیتی و زمان واکنش راننده می باشد.   روش بررسی: برای انجام این مطالعه 30 راننده اتوبوس در شبیه ساز رانندگی اتوبوس رانندگی کردند. آگاهی موقعیتی رانندگان با روش ارزیابی کلی آگاهی موقعیتی ( SAGAT ) اندازه گیری شد. از روش آنالیز وظیفه مبتنی بر هدف GDTA ) ) برای تجزیه و تحلیل وظایف شناختی راننده استفاده شد. زمان واکنش ترمز زدن آزمودنی ها بطور خودکار در شبیه ساز ثبت شد.   یافته ها: نتایج نشان داد که همه سطوح آگاهی موقعیتی رانندگان بعد از تکلیف شنیداری-کلامی بطور معناداری کاهش می یابد( p %> http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1312-fa.pdf %P 21-33 %& 21 %! %9 Research %L A-10-742-3 %+ Tehran University of Medical Sciences %G eng %@ 1735-5133 %[ 2014