AU - Mortazavi, B AU - Daneshvar, S AU - Atr kar Roshan, S TI - Fire risk assessment in Tehran metro line 1 (rectifier substation) with fault tree analysis PT - JOURNAL ARTICLE TA - IOH JN - IOH VO - 11 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-924-fa.html 4100 - http://ioh.iums.ac.ir/article-1-924-fa.pdf SO - IOH 2 AB  -  زمینه و هدف : سیستم مترو از جمله سیستم‌های زیربنایی در صنعت حمل و نقل می‌باشد که ممکن است در معرض حریق، سیل، زلزله و حوادثی مشابه قرار گرفته و سبب ایجاد خسارات و تلفات فاجعه‌بار به جامعه گردد. بنابراین مطالعه‌ای با هدف ارزیابی ریسک حریق در ایستگاه‌های خط 1 مترو شهر تهران انجام شد. روش بررسی : در اجرای این تحقیق پس از شناسایی انواع منابع ایجاد حریق در ایستگاه‌های مترو از طریق مشاهده، مصاحبه با کارشناسان مترو و بررسی مستندات با استفاده از تکنیک آنالیز درخت خطا مهم‌ترین علل بروز خطرحریق الکتریکی در پست‌های RS(Rectifier Substation) خط 1 مترو شهر تهران تعیین شد. همچنین با آنالیز کمی درخت خطا میزان احتمال وقوع خطر حریق برای یک سال محاسبه گردید. یافته‌ها :یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مهم‌ترین علل وقوع خطرحریق الکتریکی در تابلوها و دستگاه‌های این پست، تعمیرات نامناسب، اجرای نادرست حین نصب تجهیزات، جریان بیش از حد، طول عمر و جنس تجهیزات است. بر اساس محاسبات انجام شده، احتمال وقوع حادثه هر 11 سال یک بار است. نتیجه‌گیری: با برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برای پرسنل درگیر، نظارت دقیق در حین انجام تعمیرات، و نصب تجهیزات با کیفیت بهتر، احتمال وقوع حادثه به مراتب کاهش می‌یابد. CP - IRAN IN - Tehran, Jalal Ale Ahmad highway crossing, Tarbiat Modares University, School of Medicine LG - eng PB - IOH PG - 57 PT - Research YR - 2014