Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
13
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روانشناختی معلمان زن
The Effectiveness of Training Mindfulness Skills in Professional Stress and Psychological Well-being of Female Teachers
استرس شغلی
Job Stress
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف:</strong> ذهن آگاهی، از فنونی است که بهمنظور کاهش استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی به کار میرود. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر استرس شغلی و بهزیستی روانشناختی معلمان زن شهر قزوین انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی:</strong> این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل، جامعه آماری کلیه معلمان زن مقطع متوسطه شهر قزوین بودند. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. بهعنوان ابزار اندازهگیری از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده گردید. ابتدا هر 30 شرکتکننده به پرسشنامهها پاسخ دادند (پیشآزمون). سپس شرکتکنندگان به دو گروه 15 نفر آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی مهارتهای ذهن آگاهی (8 جلسه آموزشی) قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند و در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه مجدداً به پرسشنامهها پاسخ دادند (پسآزمون).</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها: </strong>میانگین نمرات استرس شغلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون (93/133<span dir="LTR">±</span> 34/27)، (33/127± 55/22) و در مرحله پسآزمون، (86/100±73/19)، (46/128±86/17) و در متغیر بهزیستی روانشناختی میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون (06/88± 46/7)، (86/85±02/11) و در مرحله پسآزمون (13/97±15/5)، (60/85±17/9) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد استرس شغلی معلمان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله، کاهش محسوسی داشته و همچنین مؤلفههای استرس شغلی و بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش پیداکرده است (<span dir="LTR">p<0/05</span>)</p>
<p dir="RTL"> <strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش مهارتهای ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی و افزایش بهزیستی روانشناختی معلمان زن اثربخش بود. لذا با برگزاری دورههای آموزشی ذهن آگاهی از طریق آموزش ضمن خدمت در جهت افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس شغلی معلمان میتوان گام برداشت.</p>
<p><strong>Background</strong> <strong>and aim</strong><strong>s</strong><strong>:</strong> Mindfulness is a technique that is used to reduce stress and promote psychological well-being. The present study was conducted to determine the Effectiveness of training the mindfulness skills on professional stress and psychological well-being of female teachers in Qazvin. </p>
<p><strong>Methods</strong>: This study is a semi-experimental one with pretest-posttest and a control group, which its population consisted of all female high school teachers in city of Qazvin. The sample size was 30 individuals that were selected by voluntarily sampling method. Osipow’s Professional Stress Questionnaire and Ryff’s Psychological Well-being Questionnaire (short form) were used as the instruments of measurement. At first, all 30 participants completed the questionnaires (pre-test). Then the participants were divided into experimental and control groups (15 individuals in each group). The experimental group received 8 sessions of training mindfulness skills, but the control group did not receive any training and was on the waiting list. Next, both groups completed the questionnaires (post-test). </p>
<p><strong>Results:</strong> The mean score of pre-test in professional stress in experimental group was 27.34±133.93 and in control group was 22.55±127.33, and the mean score of post-test in experimental group was 19.73±100.86 and in control group was 17.86±128.46). The mean score of pre-test in psychological well-being in experimental group was 7.46<span dir="RTL">±</span>88.06, and in control group was 11.02<span dir="RTL">±</span>85.86 and the mean score of post-test in psychological well-being in experimental group was 5.15<span dir="RTL">±</span>97.13 and in control group was 9.17<span dir="RTL">±</span>85.60. The results of analysis of covariance showed that professional stress of teachers in the experimental group compared to control group after the intervention has significantly reduced, and the components of professional stress and psychological well-being increased in the experimental group compared to those of the control group (P<0.05). </p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Training the mindfulness skills was effective in reducing professional stress and enhancing psychological well-being of female teachers in Qazvin. Therefore, we can take steps to increase psychological well-being and reduce teachers' professional stress by holding the mindfulness skill training through in-service trainings.</p>
ذهن آگاهی, استرس شغلی, بهزیستی روانشناختی.
Mindfulness, professional stress, psychological well-being
58
69
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1592-1&slc_lang=fa&sid=1
H
Jenaabadi
حسین
جناآبادی
hjenaabadi@gmail.com
13600319475328460027089
13600319475328460027089
No
دانشگاه زاهدان
L
Pilechi
لیلی
پیله چی
counseling91@gmail.com
13600319475328460027090
13600319475328460027090
Yes
دانشگاه آزاد ابهر
M
Salmabadi
مجتبی
سلم آبادی
salmabady68.counseling@gmail.com
13600319475328460027091
13600319475328460027091
No
علامه طباطبایی تهران
A
Tayarani Rad
علی
طیرانی راد
tayaraniradali@gmail.com
13600319475328460027092
13600319475328460027092
No
دانشگاه علامه طباطبایی تهران