Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
14
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر صندلی خودرو بر خستگی و ناراحتی عضلات ارکتور اسپاین کمری
Impact of car seat on erector spinae muscles activity, fatigue and discomfort
ارگونومی
Ergonomics
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف:</strong> صندلی خودرو تاثیر بسزایی در راحتی راننده و کاهش فشار وضعیتی وارد بر کمر راننده دارد هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای سه نوع صندلی خودروهای سواری رایج داخل بر خستگی و ناراحتی عضلات راننده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی:</strong> 10 شرکت کننده مرد طی مدت 2 ساعت رانندگی شبیه سازی شده روی سه صندلی راننده در روزهای مختلف به فاصله یک هفته مورد آزمون قرار گرفتند. در حین رانندگی فعالیت الکتریکی عضلات ارکتور اسپاین ناحیه لومبار و میزان ناراحتی کمر توسط شاخص بصری <span dir="LTR">VAS</span> ثبت شد. پارامتر های <span dir="LTR">MDF</span> ، <span dir="LTR">MNF</span> و <span dir="LTR">NRMS</span> برای بررسی فعالیت و خستگی عضلات مورد استفاده قرار گرفت. آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر برای مقایسه صندلی ها از نظر ناراحتی، خستگی و فعالیت عضلات بکار گرفته شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها</strong>: صندلی ها از نظر ایجاد ناراحتی در ناحیه کمر با هم اختلاف معناداری نشان دادند<span dir="LTR">) </span>05/0><span dir="LTR">P</span>). پارامتر <span dir="LTR">MNF</span> عضله ارکتور اسپاین سمت چپ در بین صندلی ها تقریبا اختلاف معنا داری داشتند<span dir="LTR">) </span>07/0=<span dir="LTR">P</span> ). با اینحال با توجه به پارامترهای <span dir="LTR">MDF</span> و <span dir="LTR">NRMS</span> ، اختلاف معناداری بین صندلی ها در طول 2 ساعت رانندگی مشاهده نشد<span dir="LTR">) </span>05/0<<span dir="LTR">P</span> ).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> هر چند میزان فعالیت و خستگی عضلات ارکتور اسپاین در طول مدت دو ساعت رانندگی اختلاف معنی داری نشان نداد اما میزان ناراحتی اظهار شده فرد در ناحیه کمر اختلاف معنی داری داشت با توجه به یافته ها به نظر می رسد برخی از صندلی های خودرو ممکن است بیشتر موجب ناراحتی عضلات کمر راننده شوند اما در مورد خستگی اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مطالعات بیشتر بمنظور طراحی ارگونومیک صندلی خودورها پیشنهاد می گردد.</p>
<p dir="RTL"></p><p dir="rtl"></p><p dir="rtl"></p>
<p><strong>Background and aims:</strong> Car seats have a significant impact on driver comfort and reduction of postural load on the low back of the driver. The purpose of this study was to compare three common types of car seat in Iran on the driver's fatigue and muscle discomfort.</p>
<p><strong>Methods:</strong> Ten participants completed 2 hours of simulated driving for each of the three type of car seat in different days within a week. During driving task, the electrical activity of the lumbar erector spinae muscles were recorded every 15 minutes and discomfort rate measured every 30 minutes by a visual indicator. The RMS, mean frequency (<strong>MNF</strong>) and median frequency (<strong>MDF</strong>) were calculated and used to assess muscle load and fatigue. Repeated measure ANOVA was performed to assess the effect of car Seat on muscular activity and fatigue.</p>
<p><strong>Results: </strong> A significant difference found between various types of car seat with regards to subjective measure of discomfort data (p<0.05), MNF parameter of left erector spinae muscle showed approximately significant difference between car seats(p=0.07), however with regards to NRMS and MDF parameters, the <strong>difference </strong>between car seats is <strong>not significant </strong>during 2 hours driving in simulation context.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Although the level of activity and fatigue of erector spinae muscles showed no significant difference during two hours of driving, but self reported discomfort in low back muscles suggested a significant difference. Based on the findings of this study, it seems some type of car seats may cause discomfort however there was no significant difference between three types of car seat with regard to fatigue. In order to design of ergonomic car seat further studies recommended.</p>
عضلات ارکتور اسپاین, صندلی خودرو, خستگی, الکترومیوگرافی سطحی
erector spinae muscles, car seat , fatigue , SEMG
141
132
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-38-2&slc_lang=fa&sid=1
Teimour
Allahyari
تیمور
اللهیاری
allahyari@umsu.ac.ir
13600319475328460026892
13600319475328460026892
No
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Behrad
Semsar
بهراد
سمسار
behrad.s@gmail.com
13600319475328460026893
13600319475328460026893
No
کارشناس ارشد ارگونومی، گروه بهداشت حرفهای و ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
Hamidreza
Khalkhali
حمیدرضا
خلخالی
khalkhali@umsu.ac.ir
13600319475328460026894
13600319475328460026894
No
urmia university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Mahmood Reza
Azghani
محمودرضا
آذغانی
marazghani@yahoo.com
13600319475328460026895
13600319475328460026895
Yes
استادیار، گروه بیومکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران.