Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
14
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی عوامل موثر بر نارضایتی شغلی معلمان ابتدایی شهر بجنورد (مطالعه تحلیل عاملی)
Identifying of effective factors on job dissatisfaction of primary school teachers in Bojnord city (Factor Analysis research)
عوامل تعیین کننده رضایت شغلی
Determinants of job satisfaction
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>زمنیه و هدف:</strong> احساس رضایتمندی شغل از اساسی ترین مؤلفه های بهداشت روانی و یکی از مهمترین عوامل در موفقیت شغلی می باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر نارضایتی شغلی معلمان ابتدایی شهر بجنورد می باشد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر بجنورد بودند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به فعالیت بودند (653=<span dir="LTR">N</span>). تعداد 200 نفر از آنها با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سنجش عوامل مؤثر بر نارضایتی شغلی مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عامل اکتشافی با مولفه های اصلی با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 22 و تحلیل عامل تاییدی با کمک نرم افزار <span dir="LTR">AMOS</span> نسخه 22 استفاده گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل عامل با روش چرخش واریماکس منجر به استخراج سه عامل قوی با محتوای نارسایی مدیریت (27 ماده)، عوامل فردی (12 ماده) و کمبود عوامل رفاهی (9 ماده) شد که این سه عامل 07/41 درصد واریانس کل را در بر می گیرد. در گام بعدی به منظور تبیین مدل مفهومی، تحلیل عامل تأییدی روی ماده ها انجام شد. نتایج نشان داد پرسشنامه سنجش عوامل موثر در نارضایتی شغلی از سه سازه مکنون وزیربنایی ساخته شده است. شاخص های الگوی تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگو دارای برازش قابل قبولی است.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> پژوهش حاضر اهمیت سه عامل نارسایی مدیریت، عوامل فردی و کمبود عوامل رفاهی را به عنوان عوامل موثر بر نارضایتی شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر بجنورد نشان داد. لذا متولّیان نظام آموزش و پرورش می توانند در برنامه ریزی های خرد و کلان سازمان بر این عوامل تأکید کنند.</p>
<p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p>
<p align="right" dir="RTL"></p>
<p><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong>Background and aims:</strong> Feel job satisfaction is the most basic components of mental health and an important factor in career success. The aim of this study was identify of effective factors on job dissatisfaction of primary school teachers of Bojnord city.<br>
<strong>Methods:</strong> In this descriptive – correlation study, the population were all primary school teachers that who were working in 2015 (N= 653). 200 teachers were selected by the use of multistage cluster sampling method. Participants in this study were measured by <span dir="RTL">"</span>measuring factors influencing job dissatisfaction questionnaire<span dir="RTL">"</span>. In order to analyze the data, the exploratory factor analysis with principal components by use software SPSS-22 and the confirmatory factor analysis by use software AMOS-22 were applied.</span></span><br>
</p>
<pre>
<span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong>Results</strong>: Principal components analysis using varimax rotation yielded a three-factor solution of improper management (27 items), individual factors (12 items) and lack of welfare agents (9 items) that jointly accounted for 41.07 percent of the total variance. The next step to explain the concept, confirmatory factor analysis was performed. The results showed job dissatisfaction questionnaire building from three construct latent. Indices of confirmatory factor analysis model showed that the model has an acceptable fit.</span></span></pre>
<pre>
<span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong>Conclusion</strong>: The results of this study showed the importance of improper management, individual factors and lack of welfare agents as the factors that influence on job dissatisfaction of primary school teachers in Bojnord city. Therefore, custodians of educational system in order to the micro and macro planning, should rely on these variables.</span></span></pre>
نارضایتی شغلی, معلمان, تحلیل عامل اکتشافی, تحلیل عامل تأییدی
Job dissatisfaction, Teachers, Exploratory factor analysis, Confirmatory factor analysis
74
65
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-726-3&slc_lang=fa&sid=1
Tayebe
Rahimi Pordanjani
طیبه
رحیمی پردنجانی
tayebe.rahimi@yahoo.com
13600319475328460026864
13600319475328460026864
Yes
دکتری روانشناسی و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
Ali
Mohamadzade Ebrahimi
علی
محمدزاده ابراهیمی
alimohamadzade98@yahoo.com
13600319475328460026865
13600319475328460026865
No
دکتری روانشناسی و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.