Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
پیش بینی خطاها،لغزش ها وانحرافات رانندگی با استفاده از ویژگی های شخصیتی و عملکرد در آزمون خطرپذیری رانندگی وین
Predicting driving error, lapses and violations from personality characteristics and Vienna Risk Taking test-Traffic
پالایش هوا
Air Filtration
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف </strong>: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی خطاها،لغزش ها وانحرافات رانندگی با استفاده از پنج ویژگی شخصیتی حیطه محدود از نیمرخ شخیت آیزنک، عملکرد در آزمون خطرپذیری رانندگی وین و مقیاس در نظرگیری تبعات آتی، می باشد. </p><p align="right"> <strong> روش: </strong>پژوهش حاضر یک پژوهش رابطه ای ست.510 نفر از رانندگان به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس براساس سوانح رانندگی به دوگروه شامل سانحه پذیر(257= n ) و غیرسانحه پذیر(253= n ) تقسیم شدند. شرکت کنندگان به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از: مقیاس EPP آیزنگ و ویلسون(1991)، مقیاس در نظر گرفتن تبعات آتی (استراتهام و همکاران،1994)، پرسشنامه رفتار رانندگی(لاتون،1997) و WRBTV (هرگویچ و همکاران،2005) پاسخ دادند </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>تحلیل نتایج نشان داد که بین دو گروه بر اساس ویژگی ها و خطاها، لغزش ها و انحرافات رانندگی تفاوت وجود دارد. همچنین رابطه بین این متغیرها و سه نوع رفتار نادرست رانندگی شرکت کنندگان معنی دار است. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong>سازمان ها می توانند با انتخاب رانندگان بر اساس ویژگی های متقاضیان( در شغل رانندگی) به ویزه با استفاده از عملکرد در آزمون خطرپذیری رانندگی وین به عنوان یک ابزار کارآمد برای یافتن رانندگان ناکارآمد، نرخ وقوع سوانح را کاهش دهند. </p><p align="right"> </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>The aim of this study was to predict driving error, lapses and violations from five narrow-band personality traits of Eyseneck Personality Profile,<strong> </strong>Vienna Risk Taking test-Traffic and Considering Future Consequences Scale. </p><p> <strong> Methods: </strong>Current study is a relational study<strong>.</strong> 510 drivers Was selected randomly and divided to two groups accident namely prone(n=257) and non accident prone(n=253).Participants responded to following instruments Eyseneck Personality Profile(EPP) Eyseneck and Wilson (1991),Scale of Considering Future Consequences (Strathman et al,1994), Driving Behavior Questionnaire(Lawton,1997) and WRBTV(Hergovich et al,2005). </p><p> <strong> Results: </strong>Finding indicated that characteristics of two groups have significant differences according to<strong> </strong>driving error, lapses and violations, Also there are significant relations among these variables and three wrong driving behavior of participants. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Organizations can decrease accident rate by selecting drivers according to applicant (of the job driver) characteristics especially by using WRBTV as an efficient instrument to find drivers deficiencies. </p><p> <strong> </strong></p>
خطاهای رانندگی، لغزش های رانندگی ،انحرافات رانندگی،ویژگی های شخصیتی، WRBTV
driving error, driving lapses, driving violations, personality characteristics.
48
60
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-140&slc_lang=fa&sid=1
H.R
Oreyzi
حمیدرضا
عریضی
1360031947532846004782
1360031947532846004782
No
H
Brati
هاجر
براتی
sahel3362@yahoo.com
1360031947532846004783
1360031947532846004783
Yes