OTHERS_CITABLE
بررسی تاثیر نوبت های کاری شبانه بر پردازش اطلاعات و هوشیاری در کارکنان اتاقهای کنترل صنایع پتروشیمی
زمینه وهدف: شب کاری با مشکلات زیادی از قبیل محرومیت از خواب، خواب آلودگی، کاهش عملکردهای شناختی و پردازش اطلاعات، افزایش خطای انسانی و خستگی در ارتباط است.برنامه های نوبت کاری متفاوتی در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد که انتخاب وبرنامه ریزی مناسب آنها یکی از مهمترین راهکارهای ارگونومیک در جهت کاهش اثرات سوء ناشی از نوبت کاری محسوب می شود. هدف از این مطالعه بررسی ومقایسه تاثیر نوبت های شبانه چرخشی بر پردازش اطلاعات و هوشیاری در دو نظام نویت کاری مختلف است.
روش بررسی : مطالعه حاضر به روش توصیفی- تحلیلی در میان 60 نفر از کارکنان اتاق های کنترل صنایع پتروشیمی با دو الگوی نوبت کاری متفاوت شامل الگوی7 شب متوالی (ا7N) و 4 شب متوالی (4N) به انجام رسید است. در ابتدا و انتهای هر نوبت برای ارزیابی عملکزدهای اجرایی از آزمون های n-back، عملکرد پیوسته و زمان عکس العمل ساده و همچنین با فواصل دو ساعته از شاخص KSS برای ارزیابی هوشیاری استفاده شد.
یافته ها: در هر دو الگو به طور معنی داری دقت و سرعت حافظه کاری و هوشیاری کاهش و زمان عکس العمل و خطاهای توجه در انتهای شیفت افزایش یافت(001/0>P). افزایش توالی نوبت های شبانه به طور معنی داری باعث کاهش زمان عکس العمل(01/0>P). و خطاهای ارتکابی در آزمون توجه(001/0>P). شد.
نتیجه گیری: به طور کلی کارکردهای اجرایی و هوشیاری در انتهای شیفت های چرخشی به طورمعنی دار کاهش یافت ، از طرفی در چرخش سریع(4شب متوالی) سرعت ودقت پردازش اطلاعات توسط انسان کمتر از چرخش کند(7 شب متوالی) بود که ناشی از تطابق پذیری بیشتر افراد در چرخش های آهسته تر است بنابراین افزایش شب های پی در پی در سیستم های نوبتی چرخشی در اپراتورهای اتاق کنترل صنایع پتروشیمی می تواند منجر به بهبود عملکرد و افزایش هوشیاری شده و به ارتقاءایمنی کمک کند.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1993-fa.pdf
2018-04-03
1
11
شب کاری
کارکردهای اجرایی
خواب آلودگی
اتاق کنترل پتروشیمی
Night shift effects on Cognitive executive functions and alertness among petrochemical control room operators
Background and aims: Shift work and in particular night shift work is associated with many problems such as sleep deprivation, sleepiness, decreased cognitive performance, increased human errors, and fatigue; it is also one of the major contributors of increasing the likelihood of risk of accidents in the industry. Better matching between individuals’ circadian rhythm and night shift and higher work performance can be achieved via designing an appropriate work shift pattern. The aim of this study was to compare the effect of two different rotating night shifts on information processing and alertness.
Methods: This cross-sectional study conducted among 60 employees of the petrochemical industry control rooms with two different shift pattern consists of 7 consecutive nights (or 7 N) and 4 nights (4N). To assess the cognitive performance, n-back test, continuous performance test and simple reaction time test were employed. For assessing alertness the Karolinska Sleepiness Scale (KSS) were used.
Results: Results from the both schedules indicated that the accuracy and speed of working memory and reaction time were significantly reduced (p<0.001), while attentional errors and sleepiness increased (p<0.01) during the shift work. Consecutive night shifts had a significant impact on reaction time and commission errors (p>0.05).
Conclusion: The main duty of control room operators (CROs) at a petrochemical plant is checking hazardous processes which require appropriate alertness and cognitive performance. As a result, planning for appropriate working hours and suitable number of consecutive night shifts in a rotating shift system is a contribution to improving CROs performance and alertness and enhancing the safety.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1993-en.pdf
2018-04-03
1
11
Consecutive night shift
executive functions
alertness
reza
kazemi
reza_kazemi2007@yahoo.com
1
ergonomics
AUTHOR
majid
motamedzadeh
m.motamedzadeh@yahoo.com
2
ergonomics
AUTHOR
rashid
haidarimoghadam
dr.haidarimoghadam@yahoo.com
3
ergonomics
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثر تعداد نازل، تراکم گاز آمونیاک و فشار مایع شستشو دهنده آب بر کارایی حذف گاز آمونیاک در هوا در یک برج پاشنده
زمینه و هدف:برج پاشنده یکی از سادهترین و کمهزینهترین روشهای پالایش گاز آمونیاک میباشد. اما کارایی مناسب آن در حذف گاز آمونیاک جای سؤال دارد. در این مطالعه اثر تعداد نازل، تراکم گاز آمونیاک و فشار مایع جاذب آب بر کارایی حذف گاز آمونیاک در یک برج پاشنده در دمای اتاق و فشار هوای معمولی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه از یک برج پاشنده برای حذف گاز آمونیاک از جریان هوا استفاده شد. گاز آمونیاک در میانگین تراکمها و فشارهای عملیاتی مختلف در درگذر حجمی ثابت فراهم شد. گذر حجمی جریان هوا در 82/3737 لیتر بر دقیقه توسط هواکش دور متغیر تنظیم شد. جریان مایع جاذب از طریق 3 نازل 20 میکرونی به داخل برج پاشیده شد. برای تحلیل نتایج از آزمون آماری One-Way ANOVA استفاده شد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: بیشترین و کمترین کارایی به ترتیب 38/88 و 47/51 درصد به دست آمد. آزمون آماری One-Way ANOVA نشان داد افزایش تعداد نازلهای نصبشده در برج پاشنده باعث افزایش معنی دار کارایی حذف نمیشود(P-Value=0.06).
نتیجهگیری: کارایی حذف گاز آمونیاک در برج پاشنده با افزایش تراکم ورودی، کاهش مییابد. افزایش تعداد نازلها، کارایی حذف را افزایش میدهد. توصیه میشود برای رسیدن به کارآیی بالاتر از 90 درصد اندازه دهانه نازلها افزایش یابد و از مایع شستشو دهنده حاوی مواد شیمیایی استفاده شود.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1690-fa.pdf
2018-04-03
12
17
برج پاشنده
تعداد نازل
کارایی حذف
فشار مایع شستشو دهنده
The effect of nozzle number, concentration of input ammonia gas and scrubbing liquid pressure on NH3 removal efficiency of a spray tower
Background and aims: Spray tower is a cost effective and simple equipment for ammonia gas purification. But its’ appropriate performance in the removal of ammonia gas is under question. In this study, the effect of nozzle number, concentration of input ammonia gas and scrubbing liquid pressure over the removal efficiency of spray tower was studied.
Methods: In present study, a spray tower was used to remove ammonia from air at room temperature and barometric pressure of Tehran. Ammonia gas at average concentration of 24.1, 52 and 68 parts per million was injected into the tower. Water was applied at a volumetric flow rate of 5 liters per minute and at 9, 10 and 12 bar head as the scrubbing liquid. The air flow rate in 3737.8 liters per minute was adjusted by a variable speed fan. Scrubbing liquid was sprayed using 1, 2 and 3 nozzle settings with a 20 μm size. The collected data were analyzed using the SPSS software.
Results: The highest removal efficiency of 88.38% and the lowest removal efficiency of 51.47% Were obtained. Increasing the number of nozzles did not increase the removal efficiency significantly (P-Value = 0.06).
Conclusion: Removal efficiency of spray tower decreased by increasing the input ammonia gas concentration. Increasing the number of nozzles mounted on the spray tower from 1 to 3 increased the removal efficiency. Increasing the scrubbing liquid pressure increased the removal efficiency of ammonia gas by spray tower. It is advisable to increase the size of the nozzle outlet and apply caustic scrubbing solution to get removal efficiencies of higher than 90%.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1690-en.pdf
2018-04-03
12
17
Spray tower
Nozzle number
Removal efficiency
Pressure of washing liquid
Mohammad Javad
Jafari
Jafari1952@yahoo.com
1
Collage of Health
AUTHOR
amirhossein
matin
ahm_xxxx@yahoo.com
2
Collage of Health
AUTHOR
alireza
rahmati
alrahmati@aol.com
3
Collage of Health
AUTHOR
mansor
rezazade azari
mrazari@sbmu.ac.ir
4
Collage of Health
AUTHOR
Seyed Saeed
Hosseini
alrahmati@aol.com
5
School of Mechanical Engineering
AUTHOR
Davod
Panahi
alrahmati@aol.com
6
Collage of Health
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ریسک ابتلا به درماتیت در کارکنان خدماتی بیمارستانهای آموزشی یزد با استفاده Nordic Occupational Skin Questionnaire
زمینه و هدف: کارکنان خدماتی بیمارستان به سبب شغل خود روزانه با مواد ضدعفونیکننده و شوینده مواجهه دارند که تماس با این مواد سبب بروز درماتیت میگردد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی و ریسک ابتلا به درماتیت در کارکنان خدماتی بیمارستانهای یزد در اثر مواجهه مداوم با مواد شوینده و ضدعفونیکننده بود.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 170 نفر از کارکنان خدماتی در دو بیمارستان آموزشی یزد موردبررسی قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه استاندارد پوستی شغلی نوردیک اطلاعات مربوط به فراوانی علائم درماتیت شامل قرمزی، تورم، تاولهای ریز آبدار، پوستهپوسته شدن و خارش در دستها، ساعد و یا بین انگشتان در این شاغلین جمعآوری شد و آنالیز دادهها با استفاده از برنامه SPSS نسخه 16 صورت گرفت.
یافتهها: در مطالعهی حاضر شیوع کلی درماتیت دست در بین کارکنان خدماتی 8/36 درصد بود. شایعترین علامت درماتیت، پوستهپوسته شدن دستها، ساعد و یا انگشتان به همراه ترک خوردن آنها بود (5/25 درصد). از بین علائم درماتیت، قرمزی و پوستهپوسته شدن دستها، ساعد یا انگشتان و ترک خوردن پوست آنها در زنان بیشتر از مردان بود و علائم پوستی قرمزی و خارش پوست دستها، ساعد و یا انگشتان به همراه ترک خوردن پوست آنها در افراد باسابقه کار کمتر بیشتر بود.
نتیجهگیری:نتایج این مطالعه ارتباط قوی بین مواجهه در محیط کار و درماتیت را در میان کارکنان خدماتی بیمارستان نشان میدهد. جهت کاهش مواجهه با مواد شوینده و ضدعفونیکننده و کاهش شیوع علائم درماتیت، استفاده از دستکشهای مناسب و آموزش صحیح در مورد لزوم بهکارگیری آنها پیشنهاد میگردد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1803-fa.pdf
2018-01-03
18
25
درماتیت
کارکنان خدماتی بیمارستان
مواد شوینده
پرسشنامه پوستی شغلی نوردیک
The investigation of affection risk to skin symptoms (dermatitis) in Educational hospitals staff services in Yazd with Nordic Occupational Skin Questionnaire
Background and aims: The hospital staff services due to their jobs are daily exposed with disinfectant and cleaning substances and the exposure with these materials will cause dermatitis. The aim of this study was to determine the Affection risk to skin symptoms in hospital staff services due to continuous exposure to detergents and disinfectants.
Methods: In this cross-sectional study 170 male and female staff services in both Educational hospital of Yazdwere evaluated. Using Nordic questionnaire about the frequency of skin symptoms including:skin redness, swelling, scaling and small blisters,scaly and itching on the hands, forearms, and between the fingers of The employees were collected and analyzed by SPSS software 16 version.
Results: In this study the overall prevalence of hand dermatitis among the staff service was 36.8 percent . the most common symptom of skin dermatitis were scaling of the hands, forearms or fingers along the crack them (25.5 percent). Symptoms of redness and itching of the skin, hands, forearms or fingers with cracked skin were more in women than men .Symptoms of red skin and scaly hands, forearms or fingers and cracking of skin were more in individuals with less work experience.
Conclusion: The results showed a strong correlation between exposure in the workplace and skin dermatitis among workers in the service. In order to reduce exposure to detergents and reducing the incidence of skin dermatitis symptoms, use of appropriate gloves and proper training required in their use is recommended.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1803-en.pdf
2018-01-03
18
25
dermatitis
hospital staff
detergents
Nordic occupational skin questionnaire
maryam
feize arefi
f.arefi1390@gmail.com
1
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
Mohammad Javad
Zare Sakhvidi
mjzs63@gmail.com
2
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
fatemeh
kargar
kargar_st@yahoo.com
3
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
Mehrdad,
mostaghaci
mehrdadmostaghaci@gmail.com
4
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
Ghasem
Zare
ghz1366@gmail.com
5
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
Zahra i
Maghsood
maghsoudi.zahra89@gmail.com
6
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
fariba
zare sakhvidi
fzare91@gmail.com
7
University of Medical Sciences of shahid sadooghi-iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج درخطوط تاکسیرانی شهر تهران
زمینه و هدف: پدال کلاچ یکی از مهمترین سیستمهای کنترلی خودرو میباشد و بعنوان یک کنترلگر پایی به علت موقعیت قرارگیری و نوع مکانسیم عملکرد، در صورت طراحی نامناسب منجر به کاهش راحتی و ایجاد خستگی راننده و همچنین کاهش ایمنی خودرو میشود. در پژوهش حاضر، راحتی پدال کلاچ از دیدگاه ارگونومی در چند نوع خودروی رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران بررسی شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی و کاربردی ، 120 نفر از رانندگان خطوط تاکسیرانی شهر تهران به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند و به منظور بررسی میزان خستگی و درجه ناراحتی ناشی از کلاچ گیری از دو روش عینی (نیروی فشار و رهایش، فرکانس و طول مدت کلاچگیری) و روش ذهنی (پرسشنامه تخصصی) استفاده گردید. در روش عینی، نیروی فشار و رهایش با استفاده از دستگاه نیروسنج فشاری پیزوالکتریک و طول و مدت کلاچگیری با کمک یک میکروسوئیچ به نام دیتالاگر ثبت گردید.
یافته ها: طبق نتایج، در تمامی بخشهای بدنی درگیر در کلاچگیری بعد از شیفت کاری تفاوت معنی داری در ناراحتی درک شده وجود دارد. ضمنا بیشترین ناراحتی به ترتیب در کمر (3/97) و زانو (3/86) و کمترین میزان ناراحتی در عضله روی ران (1/45) و جلوی ساق (1/98) گزارش شده است. همچنین بیشترین ناراحتی بیان شده مربوط به رانندگان خودروی پیکان و روآ می باشد. درخصوص نیرو و فرکانس کلاچگیری مشاهده گردید که بیشترین میزان مربوط به خودروی پیکان است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از پدال کلاچ در همه خودروهای مورد آزمایش موجب ناراحتی معنیداری بعد از شیفت کاری میگردد. بنابر این پیشنهاد میشود که خودروهای خطوط تاکسیرانی در دراز مدت با نوع دنده اتوماتیک تعویض گردد و در کوتاه مدت خودروی پیکان و روآ که دارای بیشترین میزان ناراحتی میباشد با مدلهای دیگر تعویض گردد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1531-fa.pdf
2018-04-03
26
35
ارزیابی ارگونومیکی
رانندگی
خستگی
کلاچ گیری
Ergonomic assessment of clutch pedal in some commonmodels of vehiclesin taxi routes in Tehran
Background and aims: Clutch pedal is one of the most important control systems of automobile. As a foot controller due to the location and mechanisms of action, in case of improper design pedal clutch can reduce driver fatigue, as well as the comfort and safety of the vehicle. In the present research, clutch comfort of some common models of vehicles in taxi routes in Tehran were investigated from the viewpoint of ergonomics.
Methods: In this cross-sectional and practical study, 120 drivers of taxi routes in Tehran were selected by stratified random sampling. Both objective (pressure-release force, frequency and duration of clutching) and subjective (specialized questionnaires) were used in order to assess fatigue and clutch comfort. Regarding objective assessments, the pressure-release force was measured using piezoelectric pressure dynamometer, and frequency and duration of clutching was estimated by means of a micro-switch named Data Logger.
Results: Significant differences were observed in percieved discomfort in all bady parts involved in clutching, after the working shift. The highest discomfort belonged to back (3.97) and Knee (3.86) while the lowest value wer for upper thigh (1.45) and upper leg (1.98). Furthermore, drivers of Peykan and Roa automobiles reported the highest discomfort. Regarding the force and frequency of clutching, the hghest value was belonged to Peykan.
Conclusion: According the the results, long-term use of the clutch pedal in all studied models of automobiles causes significant discomfort after the working shift. It is suggested that automobiles in Tehran taxi routes replace with the automatic gear ones and the Paykan and Roa, which showed the reatest discomfort) with other models.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1531-en.pdf
2018-04-03
26
35
Ergonomic assessment
driving
fatigue
clutching
Adel
Mazloumi
amazlomi@tums.ac.ir
1
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Zeinab
Kazemi
z-kazemi@alumnus.tums.ac.ir
2
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Seyed Reza
Aghazade
aghazade@yahoo.com
3
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Mehdi
Miri
z-kazemi@razi.tums.ac.ir
4
IranKhodro Powertrain Company
AUTHOR
Hossein
ShirMohammadi
shirmohammadi@gmail.com
5
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثربخشی الگوی مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی و اشتیاق شغلی کارمندان مرد
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی الگوی مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی و اشتیاق شغلی کارمندان مرد بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش کلیه کارمندان مرد اداری بانک پارسیان شهر تهران بودند. ازجامعه مذکور تعداد 24 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و گروه کنترل(12 نفر) جایگزین شدند.گروه آزمایش به مدت 6 جلسه در معرض متغییر آزمایشی(الگوی آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده) قرار گرفت و در طول این دوره گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه رضایت از زندگی(SWLS) و مقیاس اشتیاق شغلی اترچ(UWES) استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون توسط افراد تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که، تاثیر الگوی آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده بر رضایت از زندگی و اشتیاق شغلی کارمندان پس از تعدیل نمره های پیش آزمون معنی دار بوده است (P<0/01).
نتیجه گیری: با توجه با یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که الگوی آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی و اشتیاق شغلی کارمندان موثر بوده است.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1672-fa.pdf
2018-04-04
36
36
واژه های کلیدی: مدیریت تعارض کار – خانواده
رضایت از زندگی
اشتیاق شغلی
کارمندان مرد.
Effectiveness of work- life conflict management model on life satisfaction and work engagement of male employees
Abstract
Background and aims: The aim of this present study was to examine the effectiveness of work- life conflict management model on life satisfaction and work engagement of male employees.
Method: Population of this study was male employees of Parsian Bank in Tehran. In a pretest- posttest experimental research design with control group, a total of 24 male employees selected via simple sampling and accidently divided into experimental group (n=12) and control group (n=12). The experimental group was undergone six-session format of work- life conflict management program and the control group didn’t receive any training program. Data was collected using Satisfaction with Life Scale (SWLS) and work engagement scale(UWES) and then data were analyzed using descriptive statistics and covariance analysis (ANCOVA).
Results: Findings showed significance difference between both experimental and control group in satisfaction of life and work engagement score (P<0/01).
Conclusion: So, work- life conflict management model is effective in increasing satisfaction of life and work engagement of male employees.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1672-en.pdf
2018-04-04
36
36
Keywords: Work- Life Conflict Management
Satisfaction of Life
work engagement
male employees.
salman
zarei
salman_zarei@yahoo.com
1
Lorestan Universi
AUTHOR
masomeh
esmaeili
esmaili@yahoo.co
2
Allameh Tabataba’ i University
AUTHOR
hosein
salimi
salimi@yahoo.com
3
Allameh Tabataba’ i University
AUTHOR
kiomars
farahbahksh
farahbakhsh@com
4
Allameh Tabataba’ i University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه ویژگی های شخصیتی و نگرش نسبت به ایمنی در میان کارکنان حادثه دیده و حادثه ندیده
زمینه و هدف: حوادث ناشی از کار تاثیر به دلیل پیامد های متعدد روانشناختی، مالی و مادی، کانون توجه متخصصان روانشناسی صنعتی و سازمانی، بهداشت و ایمنی و مدیریت قرار گرفته است. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی و نگرش نسبت به ایمنی در میان کارکنان حادثه دیده و حادثه ندیده در یک واحد بزرگ صنعتی اجرا گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر با روش علی مقایسه ای (پس رویدادی) اجرا و بر روی تعداد 32 نفر حادثه دیده و 30 نفر حادثه ندیده که به صورت تصادفی انتخاب شدند، اجرا و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ویژگی های شخصیت و نگرش نسبت به ایمنی که دارای روایی و پایایی مناسبی هستند، استفاده گردید. یافته ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t گروههای مستقل و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 16، مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات افراد حادثه دیده در ویژگی های شخصیتی روانرنجورخویی، برونگرایی، تجربهپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی و نگرش نسبت به ایمنی در میان کارکنان حادثه دیده به ترتیب 58/2، 39/3، 21/3، 51/3، 91/3 و 71/3 و برای کارکنان حادثه ندیده به ترتیب 48/2، 52/3، 25/3، 55/3، 90/3 و 92/3 به دست آمد که علیرغم وجود تفاوت میان کارکنان حادثه دیده و حادثه ندیده در متغیرهای روانرنجورخویی، برونگرایی، تجربهپذیری، سازگاری و نگرش نسبت به ایمنی، اما این تفاوت ها معنادار نبودند 0/05)< p).
نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت در در ویژگی های شخصیتی و نگرش نسبت به ایمنی در میان کارکنان حادثه دیده و حادثه ندیده و عدم معناداری یافته های پژوهش حاضر، امکان این که هنوز یکی از مهمترین علل وقوع بسیاری از حوادث شغلی در صنایع کشور، محیط ناایمن صنایع است، وجود دارد. بنابراین، لزوم توجه و ایمن سازی شرایط محیط کار، باید در اولویت اساسی مسولان و مدیران صنایع قرار گیرد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1819-fa.pdf
2018-04-04
47
56
ویژگی های شخصیتی
نگرش نسبت به ایمنی
کارکنان حادثه دیده
کارکنان حادثه ندیده
واحد صنعتی
Comparison of personality characteristics and attitude towards safety among injured and non- injured workers
Background and aims: The impact of work-related accidents due to multiple psychological consequences, financial and material outcomes, is in the focus of industrial and organizational psychology, management and health and safety specialist’s attention. For this purpose, this study aimed to compare personality characteristics and attitude towards safety among injured and non- injured workers was conducted in a large industrial plant.
Methods: This research is done with the method Causal-comparative and sample of 32 persons of injured and 30 persons non- injured that were selected randomly, and for data collection questionnaire of Personality Traits and questionnaire of safety attitudes were used, both questionnaires have satisfactory reliability and validity. Findings were analyzed by use of multivariable analysis of variances and t test for independent groups. Analyzing and comparing is done by SPSS software version 16.
Results: Scores of injured workers in the personality characteristic components as neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, conscientiousness, and attitude towards safety for injured workers are respectively 2/58, 3/39, 3/21, 3/51, 3/91 and 3/71, and for non- injured workers 2/48, 3/52, 3/25, 3/55, 3/90, 3/92 respectively. Despite the existence of differences between injured and non- injured workers in the scores of neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness and attitude towards safety, but the differences was not significant (p <0/05).
Conclusion: According to existence of differences between scores of personality characteristic components and attitudes toward safety among injured and non- injured workers and lack of significant differences in research findings, it is likely that the one of most causes of many occupational accidents in the industry is insecure environment. Hence, attention to safe work environment should be the first priority for officials and industry executives.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1819-en.pdf
2018-04-04
47
56
personality characteristics
attitude towards safety
injured and non- injured workers
industrial plant
Ali
Mehdad
alimahdad.am@gmail.com
1
Department of Industrial and Organizational Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
AUTHOR
Zahra
Ghasemi
ghasemisky21@yahoo.com
2
Department of Industrial and Organizational Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی فرهنگ ایمنی در پرسنل مجتمع گازی پارس جنوبی
زمینه و هدف: ایمنی در شرکت های مرتبط با نفت و گاز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از اینرو، مطالعه حاضر در نظر دارد که به بررسی فرهنگ ایمنی به وسیله چک لیست های رفتاری و محیطی در پرسنل شرکت گازی پارس جنوبی بپردازد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی بوده و در مجموع 1000 نفر به صورت تصادفی از بین بخش های مختلف مجتمع گازی پارس جنوبی انتخاب شدند. پس از انتخاب افراد، اطلاعات دموگرافیک از تمامی آنها گرفته شد و چک لیست های رفتاری و محیطی ایمنی به صورت مصاحبه برای تمامی آنها تکمیل شد.
یافته ها: به طور کلی 1000 نفر با میانگین سنی 59/4 ± 33/30 در این مطالعه شرکت کردند. در کل یافته های چک لیست رفتاری کارکنان نشان داد که وضعیت ایمنی از لحاظ این چک لیست در وضعیت مناسبی قرار دارد. با این وجود برخی از موارد ایمنی مورد نظر در این چک لیست نیاز به توجه بیشتری دارد. در مقابل چک لیست محیطی نشان داد که این شرکت در بخش آموزش، کمک های اولیه، ایمنی ماشین آلات، بخش مواد شیمیایی، سیلندر های تحت فشار، روشنایی، صدا، ارتعاش و ارگونومی عملکرد مناسبی نداشته است و می بایست در این موارد برنامه ریزی لازم را در جهت ارتقاء فرهنگ ایمنی داشته باشد.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که وضعیت ایمنی رفتاری افراد شاغل در شرکت پارس جنوبی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. با این وجود وضعیت ایمنی محیطی این شرکت در وضعیت مناسبی قرار نداشت و توصیه می شود که مدیران این شرکت نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1823-fa.pdf
2018-04-04
57
69
ایران
ایمنی
مدیریت ایمنی
Evaluation of safety culture in staffs of South Pars Gas Company
Background and aims: Safety in companies related to oil and gas is very important. Hence, the purpose of current study is to assess safety culture by using behavioural and environmental forms in staffs of South Pars Gas Company.
Methods: Totally, 1000 participants were randomly selected for this descriptive study from different parts of South Pars Gas Company. After selection of participants, demographic data were collected from each participant and behavioural and environmental forms based on Geller model were completed for all individuals through interview.
Results: Totally, one hundred persons with mean age of 30.33 ± 4.59 years participated in this study. Findings from behavioural form showed that safety status is in an appropriate condition, although some safety items in this form should be paid more attention. Findings from environmental form showed that this company not have appropriate function in some items including education, first aids, equipment safety, chemical substances, pressured cylinders, lighting, sound, vibration, atmospheric condition and ergonomics. Therefore, an appropriate plan is necessary to promote safety culture for these items.
Conclusion: This study showed a good condition for behavioural safety status of South Gas company staffs, but no appropriate condition was seen for environmental safety status. Therefore, this condition should be more attention by the company's managers.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1823-en.pdf
2018-04-04
57
69
Iran
Safety Management
safety
Fatemeh
Rahmati N.K
fatemeh_rahmaty@yahoo.com
1
Health Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Hesam Aldin
Maneshi
omidsadeghi69@yahoo.com
2
Research Committee of Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
AUTHOR
Masoud
Rezaie
masoud.rezaei68@yahoo.com
3
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
Mohammad
Abbasi
omidsadeghi69@yahoo.com
4
Faculty of Nursing, Department of Nursing and midwifery Qom, University of Medical Sciences Qom , Qom, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مواجه شغلی با نیدل استیک و عوامل خطر آن درمیان کارکنان خدمات بهداشتی درمانی یکی از بیمارستانهای شهر سبزوار
زمینه وهدف: آسیبهای ناشی از وسایل تیز و برنده از مهمترین خطراتد بیولوژیک برای کارکنان خدمات بهداشتی درمانی به شمار می آید. پیامد بیولوژیکی این آسیب ها می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال بیماریهایی نظیر ایدز و هپاتیت ب و ث گردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مواجهه شغلی کارکنان خدمات بهداشتی درمانی با نیدل استیک و فاکتورهای خطر آن در یکی از بیمارستانهای بزرگ شهر سبزوار انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که با کمک پرسشنامه مربوطه میزان و خصوصیات مواجهه کارکنان خدمات بهداشتی درمانی با اشیا تیز مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و در نهایت داده ها به کمک نرم افزار STATA و با استفاده از آزمونهای توصیفی و کای اسکوئر مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها: میزان 32.99% از کارکنان این بیمارستان در طی 12 ماه پیش از انجام مطالعه سابقه آسیب با وسایل تیز و برنده داشتند. از بین متغیرهای مختلف مورد بررسی متغیرهای آموزش ، سابقه کاری و سطح تحصیلات با سابقه آسیب از لحاظ آماری رابطه معنی دار داشتند. در مورد فاکتورهای سازمانی نتایج نشان داد که در سازمان رویه ای محکمجهت گزارش جراحات موجود است و 79% از کارکنان اظهار داشتند که با چگونگی گزارش آشنایی دارند. همچنین 95.8% از کارکنان در برابر هپاتیت ب واکسینه شده بودند.در مورد علت بروز جراحت نیدل استیک اکثریت افراد بی دقتی (40.68) و فشار بار کاری زیاد (38.98%) را دلیل وقوع جراحات دانستند.
نتیجه گیری: با توجه به نرخ بالای سطح ریسک نیدل استیک، نشان دهنده تهدید جدی برای ابتلا کارکنان سیستم خدمات بهداشتی درمانی به بیماریهای عفونی خطرناک می باشد. بررسی های دفیفتر جهت دستیابی به علل پنهان و ارائه راهکارهای کنترل عوامل مخاطره آمیز می تواند مدیران را در ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت سیستم خدمات بهداشتی درمانی یاری نماید.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1892-fa.pdf
2018-04-04
70
77
نیدل استیک
عوامل خطر
کارکنان خدمات بهداشتی درمانی
Survey of occupational exposure to needle stick and its risk factors among Healthcare Workers in one of Sabzevar’s hospital
Background and aims: One of the most important and preventable hazard related to Healthcare Workers (HCWs) are Needle Stick Injuries (NSI). Biologic outcomes of these injuries can be so hazardous and can cause to transmission of disease such as AIDS, Hepatitis B and C. The aim of this study was determination of occupational exposure to needle stick and its risk factors in one of Sabzevar’s hospital.
Methods: This is a cross sectional study on HCWs that by the help of related questionnaire, rate and characteristics of exposure of healthcare personnel was determined. Sampling method was in form of consensus and finally collected data with the help of STATA software and using descriptive and chi-square test were analyzed.
Result: Occupational exposure to needle stick among participated HCWs with at least one injury in 12 months before study was close to 32.99%. Among the different variables that might have influenced on the needle stick injuries only training, education level and work experience had significant relationship. (p= 0.001, 0.009,0.009). About organizational factors, the result showed there is a good guideline for reporting injuries and about 79% of employees said they are familiar with how to report. In the case of cause of needle stick injuries, carelessness and high work load pressure were the most frequent respectively.(40.68, 38.98).
Conclusion: regarding to high rate of needle stick injurie, its a very serious threat for health care workers to suffer from infectious diseases.detailed inspection in order to achieve to hidden causes and providing control solution for hazardous factors can help managers in improving the level of health and safety in health care system.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1892-en.pdf
2018-04-04
70
77
Needle stick
Risk factor
Healthcare Workers
Fatemeh
Abareshi
fateme.abareshi@gmail.com
1
AUTHOR
Reza
Hekmatshoar
reza_hekmatshoar@yahoo.com
2
AUTHOR
Mojtaba
Zokaei
mzokaei2011@gmail.com
3
AUTHOR
Rahim
Akrami
akrami.rahim@gmail.com
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثر زاویه خمش تنه و ابعاد آنتروپومتریکی بر روی دقت حدود مجاز بلند کردن بار دستی ایران در یک مطالعه پایلوت
زمینه و هدف: حدود مجاز باربرداری ایران به عنوان یک ابزار ارزیابی ریسک جهت پیشگیری از کمردرد در صنایع مختلف استفاده می شود. اعتقاد بر این است که استفاده از ابزارهای ارزیابی ریسک ابتلا به کمردرد در عین حال که باید ساده و راحت باشند باید از دقت کافی نیز برخوردار باشند.با توجه به اینکه دستورالعمل باربرداری ایران منطبق با حدود مجاز ACGIH TLV می باشد و تا کنون دقت مقادیر مجاز در ارزیابی ریسک آسیبهای کمری مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی اثر زاویه خمش تنه و ابعاد آنتروپومتریکی افراد بر روی دقت حدود مجاز باربرداری توصیه شده در ایران می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه به منظور بررسی اثر زاویه خمش تنه و ابعاد آنتروپومتریکی افراد بر روی دقت مقادیر مجاز باربرداری ،نیروهای فشاری وارد بر ستون فقرات به عنوان یک معیار در نظر گرفته شد.لذا از 15 کارگر که سابقه حمل و نقل دستی بار داشتند، خواسته شد 25 وظیفه باربرداری را که بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران برای فعالیتهای باربرداری طراحی شده بود، انجام دهند .به منظور تعیین دقیق زاویه ی خمش تنه در حین قرار دادن بار در مقصد از یک شیب سنج الکترونیکی قابل حمل استفاده شد. اطلاعات آنتروپومتریکی شامل قد و وزن و اطلاعات پوسچری افراد برای هر وظیفه ثبت و میزان نیروهای فشاری با استفاده از نرم افزار 3dsspp تخمین زده شد و مقادیر تبار فشاری تخمین زده شده با حدود توصیه شده نایوش مقایسه شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از 25 وظیفه طراحی شده،.میانگین زوایای تنه برای 13 وظیفه بین 90 تا 130 درجه تعیین شد.بین میانگین نیروی فشاری تخمین زده شده برای 11 وظیفه با احتساب یک انحراف معیار بیشتر، میانگین نیروی فشاری بیش از حد توصیه شده نایوش (3400 ) تخمین زده شد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در برخی از وظایف زیاد بودن ارتفاع عمودی و فاصله ی افقی محل قرار گیری بار خارجی از بدن از دلایل اصلی افزایش زاویای نامطلوب تنه و بار فشاری وارد بر کمر بود. عدم انطباق برخی از حدود وزن مجاز با ابعاد آنتروپومتریکی، منجر به افزایش بارهای مکانیکی وارد بر کمر می شود.لذا بنظر می رسد مقادیر توصیه شده باربرداری ایران از جهت ارزیابی ریسک آسیبهای کمری از دقت کافی برخوردار نمی باشد و نیاز به بازنگری دارند.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1932-fa.pdf
2018-04-04
78
87
ACGIH TLV
نیروی فشاری
زاویه خمش تنه
آنتروپومتری
باربرداری
The effect of trunk flexion angle and anthropometric dimensions on the accuracy of the allowable weight limits in pilot study
Background and aims: Iranian lifting guidelines are used as a risk assessment tool to prevent back pain in various industries. It is believed that the tools and methods used for the assessment should be simple and yet accurate.Given that this guideline adopted the American Conference of Governmental Hygienists (ACGIH) threshold limit values (TLVs) for lifting as allowable load limits and the accuracy of the allowable weight values has not been investigated. The objective of this study was to investigate the effect of trunk angle and anthropometric dimensions on the accuracy of the allowable weight limits.
Methods: In this study, 15 workers who had experience in manual handling were asked to perform lifting tasks in accordance with the Iranian guidelines. The subjects’ anthropometric and trunk inclination angles were recorded using a triaxial accelerometer (inclinometer) for each task, and the compressive forces were estimated using 3DSSPP and then compared with NIOSH’s recommended limits (3400N).
Results:The results showed that among 25 tasks, the mean trunk angle of 13 tasks was between 90 and 130 degrees.
Statistically, considering a standard deviation above the determined mean, the average compressive forces estimated for 9 tasks were greater than NIOSH recommendation (3400).
Conclusion: In most tasks, vertical height and horizontal distance of external loads from the body leads to awkward postures that can be the main reasons for increased compressive force. Lack adaption some anthropometric measurements result in increased mechanical loads on the back. Therefore, it seems that the limit values for Iranian lifting guideline are not sufficiently accurate to assess the risk of back injuries and needs to be reviewed.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1932-en.pdf
2018-04-04
78
87
Manual lifting
Compressive load
Trunk flexion angle
ACGIH TLV
anthropometric
davood
afshari
davodafi@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahmood
Latifi
latifi81@gmail.com
2
AUTHOR
Samira
Kord
samirakord6@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی و استعداد حادثه پذیری در رانندگان اتوبوس ایرانی
زمینه و هدف: سالانه هزاران نفر جان خود را در اثر حوادث رانندگی ازدستداده یا دچار صدمات جبرانناپذیری میشوند. بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی، ناشی از اشتباه رانندگانی است که تطابق لازم با شغل را نداشتهاند. مطالعات نشان میدهد در صورت یکسان بودن شرایط، درصد کمی از افراد با احتمال بیشتری دچار حادثه میشوند و بهعبارتدیگر مستعد حادثه میباشند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط میان استعداد حادثهپذیری و ویژگیهای شخصیتی در رانندگان اتوبوس میباشد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در زمستان سال 1394 بهمنظور تعیین ارتباط ویژگیهای دموگرافیک و شخصیتی رانندگان اتوبوس با استعداد حادثهپذیری آنها انجام شده است. در این مطالعه بهمنظور سنجش ویژگیهای شخصیتی، شناختی از پرسشنامه NEO استفاده گردید. مهمترین خطاهای شغل رانندگی از مطالعات گذشته استخراج گردید و بهمنظور ثبت خطاهای رانندگان از سرعت و شتاب سنج GPS و ضبط تصاویر با دوربین از زوایای مختلفی بهرهگیری شد. نمونههای موردبررسی از رانندگان یک شرکت حمل و نقل بینشهری که از بسیاری از جنبهها با یکدیگر شباهت داشتند انتخاب شدند. بهمنظور تحت کنترل قرار دادن پارامترهای محیطی، کلیه نمونهها در ساعات مشخصی از روزهای هفته که شرایط ترافیکی و آب و هوایی مشابهی داشتند در طول یک دوره 20 روزه جمعآوری گردید. بهمنظور بررسی ارتباط میان پارامترها از آزمون آماری غیر پارامتریک Spearman و نرمافزار SPSS نسخه 19 بهرهگیری شد.
یافتهها: نتایج امتیازات کسبشده توسط رانندگان در عاملهای پنجگانه شخصیتی پرسشنامه NEO، نشان داد که از لحاظ عامل روان رنجوری، برونگرایی، تمایل به کسب تجربیات تازه، توافق پذیری و مسئولیتپذیری به ترتیب 72%، 33%، 69%، 41% و 100% رانندگان در سطح اول یعنی امتیاز بین24-12 قرار دارند و 27%، 66%، 30%، 58% در سطح متوسط یعنی بازه 48-24 قرار دارند. نتایج آزمونهای همبستگی میان تعداد خطای رانندگان با صفات پنجگانه شخصیتی دارای ارتباط معنادار بود (05/0>P).
نتیجهگیری: رابطه همبستگی میان تعداد خطاهای هر یک از رانندگان با امتیاز کسبشده در پرسشنامه شخصیتی NEO نشان میدهد استفاده از این پرسشنامه میتواند در شناسایی رانندگان مستعد حادثه، بهخصوص در مواقعی که دادههای تاریخی مربوط به حوادث این رانندگان وجود ندارد، مؤثر باشد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1934-fa.pdf
2018-01-07
88
98
خطا رانندگی
رانندگان اتوبوس
استعداد پذیری حادثه
ویژگیهای شخصیتی
NEO
دوربین دیجیتال خودرو
Relationship between Personality Characteristics and Accident Proneness of Iranian Bus Drivers
Background and aims: Thousands of people die in road crashes each year and several hundred thousand are disabled, as a result of road traffic accidents. Counts of fatal accidents were caused by drivers who are not comply with their jobs. Studies indicated that small percentage of people are more likely to have accidents in a similar situation, whom named as accident-prone drivers. This study aims to determine the effects of personality and demographic characteristics on accident proneness of Iranian bus drivers.
Methods: This cross-sectional study conducted in the winter of 2016, in order to identify the relationship between driver’s personality and demographic characteristics with accident proneness. To obtain demographic and personality characteristics, NEO questionnaires was used. All samples were selected through drivers of a transportation company with similar work schedule. In order to control environmental parameters all sample were collected during certain hours of the day with similar traffic and weather conditions, during 20 days. To investigate the relationship between parameters, spearman as a non-parametric statistical tests was used by SPSS version 19.
Results: Statistical analysis result indicated that in terms of personality neuroticism, extraversion, desire for new experiences, agreeableness, 72%, 33%, 69%, 41% and 100% of drivers were placed between 12-24, respectively, and 27%, 66%, 30%, 58% of them were categorized in the intermediate range 24 to 48. Results indicated significant correlation between the number of driver’s errors and each of the five measured personality inventory (P <0.05).
Conclusion: The number of driver’s errors and NEO questionnaire score correlation indicated that use of this questionnaire provide a great opportunity to identify accident-prone drivers, especially when historical data is not available.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1934-en.pdf
2018-01-07
88
98
Driving Error
Bus Driver
Accident Proneness
Personality
NEO questionnaire
DVR
Amirabbas
Mofidi
a.mofidi@modares.ac.ir
1
AUTHOR
Shahram
Vosoughi
vosoughi.sh@iums.ac.ir
2
PhD, Assistant Professor, Department of Occupational Health Engineering, Occupational Health Research Center, Faculty of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyed Bager
Mortazavi
sbmortazavi@yahoo.co.uk
3
AUTHOR
Omran
Ahmadi
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تاثیر لباس حفاظتی بر تغییرات سطح فعالیت آنزیم کولین استراز پلاسما در کشاورزان سم پاش مزارع خیار
زمینه و هدف: تحقیقات نشان میدهند که مواجهه با سموم دفع آفات در مشاغل کشاورزی رایج میباشد. ترکیبات ارگانوفسفره طبقات مختلفی از آفتکشها با کاربردهای شناخته شده بهعنوان حشرهکش و به میزان کمتر بهعنوان علفکش در بخش کشاورزی هستند. مسمومیت با ارگانوفسفره ها یک مشکل بزرگ در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه با صدها هزار و میلیونها مورد مرگ در سال است.
روش بررسی: تعداد 34 نفر از کشاورزان مرد سمپاش 20 تا 60 سال منطقه غرب که در مواجهه با سموم ارگانوفسفره بودند انتخاب و به دو گروه یکسان تقسیم شدند. تعداد 17 نفر بهعنوان گروه شاهد از میان افرادی که کشاورز نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. به یک گروه از کشاورزان لباس حفاظتی پیشنهادی داده شد تا در حین سمپاشی از آنها استفاده کنند. گروه دیگر کشاورزان در حالت کار روزمره خود یعنی در حالی که بدون استفاده از اینگونه لباسهای حفاظتی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای عملیات سمپاشی یک نمونه خون از سه گروه جمع آوری شده و فعالیت کولین استراز پلاسما آنها به روش DGKC (انجمن بیوشیمی آلمان) مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: بعد از سمپاشی، میانگین آنزیم کولین استراز پلاسما در گروه کنترل 8/13655 و در گروه بدون لباس 3/8516 بود؛ اما در گروه با لباس میانگین این آنزیم بعد از عملیات سمپاشی 3/11639 بود.
نتیجهگیری: مسمومیت با سموم ارگانوفسفره در کشور ما بهعنوان یکی از اصلیترین علت مسمومیت در بین کشاورزان است. بنابراین، با توجه به نتایج تحقیق و اهمیت ارزیابی تماس کارگران با سموم ارگانوفسفره و تأثیرگذاری بر سطح آنزیم کولین استراز میتوان گفت استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب نقش اساسی در کاهش سطح آسیب رسانی به آنزیم کولین استراز دارد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1973-fa.pdf
2018-04-07
99
106
سموم ارگانوفسفره
لباس حفاظتی
کشاورزان
آنزیم کولین استراز
The effect of personal protective equipment on plasma cholinesterase activity of spraying farmers in cucumber fields
Background and aims: Researches show that exposure to pesticides is occupationally common in agricultural task. Organophosphate (OP) compounds are diverse classes of pesticides with the most well known applications as insecticides and, to a lesser extent, as herbicides in agriculture. Organophosphate poisoning (OPP) is a major problem worldwide, especially in developing countries, with millions of cases and hundreds of thousands of deaths occurring each year.
Methods: A total of 34 patients of male farmers spraying 20 to 60 years that exposure to organophosphate insecticides in the South West region were selected and were divided into two groups. 17 patients as controls were studied among people who were not farmers. Protective clothing was offered to a group of farmers to use them during spraying. While another group of farmers in their daily work without the use of protective clothing were studied in this way. After spraying operation a blood sample collected from the three groups and their plasma cholinesterase activity was evaluated by DGKC method.
Results: After spraying, the mean plasma cholinesterase enzyme in the control group was 8516.3 and in without clothes was 13655.8. But in the group with clothes enzyme average was 11639.3.
Conclusion: Organophosphorus pesticide poisoning in our country is one of the main causes of poisoning among farmers. However, according to the results of research and assessment of exposure to organophosphate insecticides and affect the levels of cholinesterase enzyme indicated It can be said that the use of appropriate personal protective equipment has essential role in reducing the level of damage to the enzyme cholinesterase.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1973-en.pdf
2018-04-07
99
106
Organophosphate pesticides
Protective clothing
Farmers
Cholinesterase enzyme
Mehdi
Mirrezaei
mehdimirrezaei458@gmail.com
1
Student Research Center, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
sara
Karimi Zeverdegani
s_karimi@hlth.mui.ac.ir
2
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
Masoud
Rismanchian
Rismanchian@hlth.mui.ac.ir
3
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
Akbar
Hassanzadeh
hassanzadeh@hlth.mui.ac.ir
4
Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اعتبارسنجی تجربی یک نرمافزار طراحی تهویه موضعی
زمینه و هدف: استفاده از کدهای رایانهای و مدلسازیهای عددی جهت استفاده در مطالعات و صنعت رو به رشد است. در هنگام استفاده از کدهای رایانهای، اعتبار این کدگذاریها و مدلسازیهای عددی یک سؤال مهم است. مقایسه نتایج نرم افزار با نتایج تجربی یکی از بهترین روشهای ارزیابی این برنامهها است. هدف از این مطالعه اعتبار سنجی یک برنامه نرمافزار طراحی تهویه موضعی به روش تجربی است.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی، هفت سیستم تهویه طراحی، ساخته و مورد مطالعه قرار گرفت. در این سیستمها پارامترهای فشار سرعت، فشار استاتیک، فشار کل و سرعت جریان هوا در نقاط مهم سیستمهای ساخته شده در سه نرخ جریان هوای متفاوت اندازهگیری شد. هر یک از نتایج اندازه گیری شده با مقدار متناظر خود که توسط نرمافزار محاسبه شده بود مقایسه گردید. آنالیز دادهها درنرمافزار SPSS19 با استفاده از نمودار بلند- آلتمن و همچنین آزمون sample T Test one با فرض (0=μ:H0) بررسی شد.
یافته ها: درصد اختلاف سرعت هوای اندازهگیری شده و برآورد شده از طریق برنامه در تمامی کانالها و هودهای مورد بررسی بسیار ناچیز و بیشترین درصد اختلاف 5/0 درصد بود. اختلاف فشارهای اندازه گیری شده و محاسبه شده سرعت، استاتیک و کل کمتر از 5 درصد بود. نمودار بلند آلتمن و آزمون sample T test one تطابق دادهها را تایید کرد. نتایج نشان داد که سرعتهای هوای اندازهگیری شده با استفاده از لوله پیتوت بسیار دقیقتر از سرعتهای اندازه گیری شده با استفاده از بادسنج حرارتی است. بیشترین این اختلاف 7/14 درصد بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که نرمافزار مورد برررسی دارای دقت قابل قبول با خطای کمتر از ۵± درصد میباشد. ضمنا استفاده از روش پیتوت در اندازه گیری سرعت هوا، از دقت بالاتری نسبت به بادسنج حرارتی برخوردار است.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1976-fa.pdf
2018-04-07
107
115
اعتبارسنجی تجربی
نرم افزار
تهویه موضعی
لوله پیتوت
بادسنج حرارتی
Experimental validation of a local ventilation design software
Background and aims: The application of computer codes and numerical modeling in studies and industry is growing. When using computer codes, the accuracy of these encodings and modelings are big questions. Comparing the results of the software with experimental results is the best method of evaluating these programs. The objective of this study was to experimentally validate a software program developed for local exhaust ventilation design.
Methods: In this experimental study, seven different local exhaust ventilation systems were designed and constructed. Velocity pressure, static pressure, total pressure and air velocity were measured at key points of each system. All measured values were compared with similar calculated values by computer software. One-sample T test and Bland Altman plot were used to compare the similar measured and computed parameters. SPSS version 19 was applied for statistical analysis.
Results: The percentage difference of measured and calculated air velocities at all channels and hoods were ignorable with maximum amount of 0.5%. Difference between the measured and the calculated values of velocity pressure, static pressure and total pressure in the entire systems were less than 5 percent. Bland-Altman plot and one sample T test showed that the differences were in the range of 2SD and confirmed matching.
The results revealed that the air velocities measured with Pitot tube are much more accurate than those measured by thermal anemometer with maximum difference of 14.7%.
Conclusion: This study showed that the tested software has an acceptable accuracy with less than ± 5% of error. It also revealed that the application of Pitot tube is much more accurate that thermal anemometer.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1976-en.pdf
2018-04-07
107
115
experimental validation
software
local exhaust ventilation
Pitot tube
thermal anemometer.
Mohammad javad
Jafari
jafari1952@yahoo.com
1
AUTHOR
najaf
noorizadeh
najafnoorizadeh24@gmail.com
2
AUTHOR
Soheila
khodakarim
Lkhodakarim@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر فعالیت ثانویه بر بار کار ذهنی رانندگان با استفاده از شاخص (DALI)
چیکده
زمینه و هدف: گزارشات حوادث رانندگی نشان می دهد که خطا و رفتار ناایمن راننده مهمترین علت تصادفات رانندگی می باشد. بار کاری از فاکتورهای اصلی بر راننده است که در بروز تصادفات رانندگی تأثیر مستقیم دارد. پژوهش حاضر به ارزیابی ابعاد بار کارذهنی ناشی از فعالیت ثانویه شنیداری-کلامی در حین رانندگی پرداخته است.
روش بررسی: بیست راننده اتوبوس حرفه ای به صورت تصادفی انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. از شبیه ساز رانندگی اتوبوس و شاخص بار فعالیت راننده (DALI) استفاده شد. آزمایش از دو بلوک ایجاد شده بود: در بلوک اول رانندگان تنها فعالیت رانندگی را انجام می دادند و در بلوک دوم علاوه بر رانندگی، به فعالیت ثانویه شنیداری-کلامی هم پاسخ می دادند. جهت مقایسه نتایج دو بلوک آزمایش آزمون های تی مستقل و کای اسکوئر و به منظور بررسی ارتباط بین زمان واکنش ترمز زدن و تجربه با بار ذهنی،ضریب همبستگی پیرسون بکار گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فعالیت ثانویه همه ابعاد بارکاری ذهنی رابه طور معناداری افزایش می دهد و منجر به تداخل در فعالیت رانندگی می شود. زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها نیز در شرایط وجود فعالیت ثانویه بطور چشمگیری افزایش یافت. رابطه معناداری بین بارکار ذهنی و افزایش زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها دیده شد. سابقه کاری رانندگان تاثیری در میزان بار کار ذهنی، زمان واکنش ترمز زدن و تعداد برخوردها نداشت.
نتیجه گیری:نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که فعالیت ثانویه در حین رانندگی می تواند با افزایش بار کارذهنی رانندگان و تداخل در فعالیت رانندگی منجر به آهسته شدن زمان واکنش ترمز زدن و افزایش تصادفات شود. این نتایج نشان می دهد که تجربه رانندگی اثر فعالیت ثانویه در حین رانندگی را کاهش نمی دهد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1978-fa.pdf
2018-04-07
116
125
بار کار ذهنی
تکلیف ثانویه
پرسشنامه DALI
The effect of secondary mental work load drivers using the index (DALI)
Background and aims: Car Accident reports shows that the main cause of accidents is driver error and unsafe behavior. Workload of the major factors affecting driver that has a direct impact on the incidence of traffic accidents. This study aimed to evaluate aspects of mental work load of auditory-verbal secondary task was performed while driving.
Methods: Twenty professional bus driver randomly selected and participated in this study.
The bus driving simulator and the burden of driver activities (DALI) was used. Experiment was created from two blocks: the first block drivers are only driving activity carried out and the second block in addition to the driver, auditory-verbal secondary task also responded to. To compare the results of two blocks, independent t-test and to investigate the relationship between a brake reaction time and mental load analysis, Pearson correlation coefficient was used.
Results: The results showed that secondary task all aspects of mental workload increases significantly.
A brake reaction time and the number of collisions dramatically increased in terms of the secondary task. The relationship between mental workload and increase reaction time was seen braking and collision numbers.
Conclusion: The results of this study suggest that secondary task during driving can cause to increase the brake reaction time and risk of accidents by increasing the drivers’ mental workload of drivers and interfering with driving activity. These results indicate that driving experience does not reduce the effect of secondary activity during driving.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1978-en.pdf
2018-04-07
116
125
driver's mental workload
secondary task
DALI index
Faremeh Soghra
Yosefi
abbaszadeh989@gmail.com
1
Mazandaran university of medical sciences, Sari, Iran
AUTHOR
Mojtaba
Abbas-Zadeh
abbaszadeh989@gmail.com
2
Tehran university of medical sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Jamshid
Yazdani Charati
abbaszadeh989@gmail.com
3
Mazandaran university of medical sciences, Sari, Iran
AUTHOR
Siavash
Etemadi-Nejad
abbaszadeh989@gmail.com
4
Mazandaran university of medical sciences, Sari, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پیشبینی حداکثر اکسیژن مصرفی بر اساس ابعاد آنتروپومتری دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
زمینه و هدف: ابعاد آنتروپومتری بدن از جمله عوامل تاثیرگذار بر حداکثر اکسیژن مصرفی است. این مطالعه با هدف پیشبینی حداکثر اکسیژن مصرفی بر اساس ابعاد آنتروپومتری دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی در سال 1395 و بهصورت کلیشماری در بین 56 نفر از دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. در ابتدا، از پرسشنامهی سلامت عمومی PAR-Q برای اطمینان از سلامت کامل شرکتکنندگان استفاده شد. حداکثر اکسیژن مصرفی با استفاده از تست تردمیل گرکین اندازهگیری شد. ابعاد آنتروپومتریک توسط متر نواری، دستگاه آنتروپومتر و کولیس دیجیتال اندازهگیری شدند. اطلاعات به دست آمده با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار 19SPSS آنالیز شد.
یافته ها: میانگین سن شرکتکنندگان 69/21 سال بهدست آمد. میانگین حداکثر اکسیژن مصرفی و میانگین طول پا در بین دانشجویان فوریتهای پزشکی بهترتیب 17/4 لیتر بر دقیقه و 35/96 سانتیمتر برآورد گردید. همبستگی معناداری بین حداکثر اکسیژن مصرفی با ابعاد آنتروپومتریک وجود داشت، بعلاوه ابعاد محیط شکم، طول پا و محیط ساق پا، 7/63 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی را پیشبینی کردند.
نتیجه گیری: ابعاد آنتروپومتریکی در بین دانشجویان فوریتهای پزشکی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر حداکثر اکسیژن مصرفی است. بنابراین در انتخاب این دانشجویان و همسان کردن توانمندی هر فرد با انرژی مورد نیاز شغل، توجه به ابعاد بدنی داوطلبین امری ضروری بهنظر میرسد.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1983-fa.pdf
2018-04-07
126
134
کلیدواژه: حداکثر اکسیژن مصرفی
ابعاد آنتروپومتریک
دانشجویان
فوریتهای پزشکی
Predicting maximum oxygen consumption based on anthropometric dimensions in medical emergency students
Background and aims: Body anthropometric dimensions are among the factors affecting the maximum oxygen consumption. This study aimed to predict maximum oxygen consumption based on anthropometric dimensions in medical emergency students.
Methods: This cross-sectional analytical study was conducted among 56 medical emergency students from Qazvin University of medical sciences. Initially, physical activity readiness Questionnaire (PAR-Q) was applied to ensure the full health of participants to inter the study. Maximum oxygen consumption measured using Gerkin treadmill test. Anthropometric dimensions were measured by tape measure, anthropometer and kolis. Obtain data was analyzed by Pearson product moment correlation and multiple linear regressions in SPSS 19 software.
Results: The mean age of participants was 21.69 years. The mean of maximum oxygen consumption and mean of foot length estimated 4.17 L/min and 96.35 cm, respectively. There was significant correlation between the maximum oxygen with the anthropometric dimensions. Variables of dimensions of abdomen circumstance, foot length and leg circumstance predicted 63.7 percent of the maximum oxygen consumption.
Conclusion: The results indicated that the anthropometric dimensions are the factors affecting the maximum oxygen consumption among medical emergency student. So, it is necessary to be paid attention to anthropometric dimension in selection of students and matching between person capabilities with energy.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1983-en.pdf
2018-04-07
126
134
Keywords: Maximum oxygen consumption
anthropometric dimension
students
medical emergency
payam
heydari
payam.haydari69@yahoo.com
1
AUTHOR
sakineh
varmazyar
svarmazyar@qums.ac.ir
2
AUTHOR
mojtaba
jafarvand
m.jafarvand@yahoo.com
3
AUTHOR
shamseddin
alizadeh
ss.alizadeh@gmail.com
4
AUTHOR
chia
hakimi
payam.haydari@gmail.com
5
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی نقش نور طبیعی، دید و منظر بر کاهش استرس کارمندان در فضاهای اداری با استفاده از روش روان فیزیک
زمینه و هدف: استرسِ شغلی، یکی از مهمترین معضلات دنیای امروز است که علاوه بر تأثیرگذاری جسمی و روانی کارمندان، کارایی افراد را کاهش داده و بنابراین بهرهوری سازمانها و اقتصاد آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. از طرف دیگر، با نگاهی به وضعیت فضاهای اداری در جهان و تغییر آن از اوایل قرن بیستم و مقایسهی آن با کشور ایران، ضرورت انجام پژوهش و ایجاد دگرگونی در طراحی فضاهای اداری ایران نیز احساس میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل نقش عوامل طبیعی نور، دید و منظر بر کاهش استرس کارمندان فضاهای اداری میباشد.
روش بررسی: برای دستیابی به این منظور، از روش روانـفیزیک استفاده گردید. همچنین برای سنجش شرایط استرسزا در مقابل شرایط با استرس ناچیز، آزمونی پژوهشگرساخت بر پایهی آزمون استروپ رنگـکلمه به کار گرفته شد و دادههای حاصل از 40 آزمونشونده، توسط نرمافزار متلب (MATLAB) تحلیل گشت. این آزمون شوندگان دبیران دعوت شده از تمامی استانهای کشور بودند.
یافته ها: تحلیل آزمون نشان داد که زمان واکنش افراد در محرکهای نمایشدهندهی فضاهای فاقد نور طبیعی، دید و منظر بیشتر است و میانگین زمان پاسخ در تصاویر ناخوشایند، به صورت معنادار، بیشتر از میانگین زمان پاسخ در تصاویر خوشایند میباشد (P<0.1).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که سه عامل نور و روشنایی، دید و منظر در کاهش استرس کارمندان نقش مؤثری دارند، بنابراین پیشنهاد میشود که طراحان با در نظر گرفتن این سه عامل، محیطهای با استرس کمتر، پویا و خوشایند را برای کارمندان خلق نمایند.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1985-fa.pdf
2018-04-07
135
147
استرس کارمندان
نور طبیعی
دید
منظر
طراحی فضاهای اداری
The Role of Lighting, Window Views and Indoor Plants on Stress Reduction of Offices’ Staffs by Psychophysics method
Background and aims: Today job stress is one of the most important problems of staffs that has physical and mental impact on them and also reduces their efficiency; therefore, it can affect organizations’ productivity and economy. Besides, regarding offices around the world and their improvements in 20th century comparing to offices in Iran, shows that we need to research and change Iranian official spaces design. The aim of this study is to analyze the role of natural lighting, window views and indoor plants on stress reduction of offices’ staffs.
Methods: To achieve this end, Psychophysics method is used. Also, to evaluate stressful conditions, a researcher-making test based on Stroop Word-Color Test is examined and collected data is analyzed by using MATLAB. The examinees are teachers from all provinces in Iran.
Results: The analysis shows that the reaction time is increased in stimulus showing lack of natural light, window view and indoor plants. Accordingly, the average reaction time in unpleasant images is significantly more than pleasant ones (P<0.1).
Conclusion: Data analysis shows that the degree of stress is influenced by natural lighting, window view and indoor plants of workplace that can be improved by giving attention to these three factors in interior design to design a pleasant and dynamic workplace.
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1985-en.pdf
2018-04-07
135
147
staffs’ stress
natural lighting
window view
indoor plant
official spaces design
abdolhamid
ghanbaran
ghanbaran@srttu.edu
1
Shahid Rajaee Teacher Training University
AUTHOR
Reza
Ebrahimpour
rebrahimpour@srttu.edu
2
Shahid Rajaee Teacher Training University
AUTHOR
Pegah
Payedar Ardakani
pegah.paydar71@gmail.com
3
Shahid Rajaee Teacher Training University
AUTHOR
Maryam
Tohidi Moghadam
tohidimm88@yahoo.com
4
Institute for Cognitive Science Studies, Institute for Research in Fundamental Sciences
AUTHOR