دوره 12، شماره 2 - ( 1394 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 100-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده بهداشت ، ahmadmehri10@gmail.com
چکیده:   (5088 مشاهده)

زمینه و هدف: صدای ترافیک از مهمترین معضلات زیست محیطی در جوامع امروزی است که با توجه به گزارشات سازمان بهداشت جهانی دارای تاثیراتی در عملکرد شناختی افراد جامعه می باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر صدای ترافیک بر درک محیطی و زمان واکنش ذهنی - حرکتی رانندگان می باشد.

روش بررسی: در این مطالعه 35 نفر از دانشجویان مرد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تست های زمان واکنش انتخابی (CRT)و درک محیطی(PP) از بسته نرم افزاری Vienna test System که شامل متغیرهای میدان دید، میزان انحراف از مسیر، تعداد خطاها، تعداد عدم واکنش و همچنین میانگین زمان واکنش ذهنی و حرکتی به محرک ها بودند را در دو حالت محیط آرام و در بعد از مواجهه به صدای ترافیک اجرا نمودند. در این مطالعه صدای ترافیک توسط دستگاه ضبط و پخش صدا سونی مدل ICD MX20 از خیابان های تهران ضبط و همزمان توسط دستگاه صدا سنج تراز فشار صدا اندازه گیری شد.

یافته ها: مقایسه نتایج حاصل از تست درک محیطی در بعد از مواجهه به صدای ترافیک نشان داد که با وجود اندک اختلاف در میدان دید (85/0P=)، انحراف از مسیر(59/0P=) ، تعداد خطاها (42/0P=) و عدم واکنش به محرکات (57/0P= )، اما از لحاظ آماری معنی دار نبودند. همچنین در بعد از مواجهه به صدای ترافیک در میانگین زمان واکنش ذهنی (47/0P=) و میانگین زمان واکنش حرکتی(49/0P=)، اختلافات معنی داری مشاهده نشد.

 نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان می دهد که صدای ترافیک در متغیرهای درک محیطی و زمان واکنش انتخابی شرکت کنند گان تاثیرگذار نبود.

متن کامل [PDF 257 kb]   (3299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1393/5/22 | پذیرش: 1394/2/13 | انتشار: 1394/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.