دوره 13، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 91-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سیستان و بلوچستان ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (6410 مشاهده)

زمینه و هدف: معلمان زمان بسیار زیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیت‌های کاری اختصاص می‌دهند و این می‌تواند وابستگی افراطی به کار را در آن‌ها ایجاد کند که تداوم این شرایط پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال دارد. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی تعداد 350 نفر از معلمان ابتدایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه وابستگی افراطی به کار، استرس شغلی و فرسودگی شغلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21  استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات معلمان در متغیرهای وابستگی افراطی به کار (64/0±97/3)، استرس شغلی(74/0±33/3)، و فرسودگی شغلی(79/0±48/3) بود که همه موارد در سطح بالاتری از میانگین نظری (3)  قرار داشتند. مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار، تمایل درونی به کار، لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب 739/0، 743/0، 73/0 و 74/0 (01/0p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه‌های وابستگی افراطی به کار 9/55 درصد از واریانس استرس شغلی را تببین می‌کنند (05/0p<). مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار، تمایل درونی به کار، لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب 737/0، 739/0، 728/0 و 738/0 بود (01/0p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه‌های وابستگی افراطی به کار 4/55 درصد از واریانس فرسودگی شغلی را تببین می‌کنند (05/0p<).

نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه مثبت و معنادار وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آشنایی معلمان با پدیده‌های وابستگی افراطی به کار، استرس و فرسودگی شغلی، پیامدهای فردی و سازمانی و راه‌های مقابله با آن‌ها و مدیریت موثر وقت پیشنهاد می‌شود. 

متن کامل [PDF 716 kb]   (3643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1394/2/10 | پذیرش: 1394/9/4 | انتشار: 1395/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.