زمینه و هدف: صندلی خودرو تاثیر بسزایی در راحتی راننده و کاهش فشار وضعیتی وارد بر کمر راننده دارد هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای سه نوع صندلی خودروهای سواری رایج داخل بر خستگی و ناراحتی عضلات راننده است.
روش بررسی: 10 شرکت کننده مرد طی مدت 2 ساعت رانندگی شبیه سازی شده روی سه صندلی راننده در روزهای مختلف به فاصله یک هفته مورد آزمون قرار گرفتند. در حین رانندگی فعالیت الکتریکی عضلات ارکتور اسپاین ناحیه لومبار و میزان ناراحتی کمر توسط شاخص بصری VAS ثبت شد. پارامتر های MDF ، MNF و NRMS برای بررسی فعالیت و خستگی عضلات مورد استفاده قرار گرفت. آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر برای مقایسه صندلی ها از نظر ناراحتی، خستگی و فعالیت عضلات بکار گرفته شد.
یافته ها: صندلی ها از نظر ایجاد ناراحتی در ناحیه کمر با هم اختلاف معناداری نشان دادند) 05/0>P). پارامتر MNF عضله ارکتور اسپاین سمت چپ در بین صندلی ها تقریبا اختلاف معنا داری داشتند) 07/0=P ). با اینحال با توجه به پارامترهای MDF و NRMS ، اختلاف معناداری بین صندلی ها در طول 2 ساعت رانندگی مشاهده نشد) 05/0<P ).
نتیجه گیری: هر چند میزان فعالیت و خستگی عضلات ارکتور اسپاین در طول مدت دو ساعت رانندگی اختلاف معنی داری نشان نداد اما میزان ناراحتی اظهار شده فرد در ناحیه کمر اختلاف معنی داری داشت با توجه به یافته ها به نظر می رسد برخی از صندلی های خودرو ممکن است بیشتر موجب ناراحتی عضلات کمر راننده شوند اما در مورد خستگی اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مطالعات بیشتر بمنظور طراحی ارگونومیک صندلی خودورها پیشنهاد می گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |