زمینه و هدف: پرستاری حرفه ای پر مخاطره برای ابتلا به واریس پا می باشد. بدین منظور مطالعه ای با هدف بررسی تأثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتار های پیشگیری کننده از واریس پا در پرستاران انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده که بر روی 100 نفر از پرستاران انجام شد. پرستاران انتخاب شده به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله (قبل از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) مورد آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی از طریق سخنرانی، پرسش و پاسخ و کتابچه آموزشی برگزار گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساخته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود و داده ها نیز با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی مستقل، تی زوجی آنالیز شد.
یافتهها: در این مطالعه 3 ماه بعد از مداخله آموزشی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی تفاوت معناداری را در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل نشان داد (p<0.05). میانگین نمره عملکرد در گروه مورد از 20 به 42 ارتقای معنادار یافت (p<0.05).
نتیجهگیری: اجرای مداخلات آموزشی با استفاده از روشهای آموزشی فعال و مبتنی بر تئوریهای رفتاری منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از واریس پا در پرستاران گردید لذا پیشنهاد می گردد که برنامه های آموزشی براساس تئوری رفتاری جایگزین برنامه های آموزشی عادی شده و تکنیک های پیشگیری از واریس پا در محیط کار در قالب دروس دانشگاهی، محتوایی آموزشی مثل پوستر و فیلم برای پیشگیری از واریس گنجانده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |