Moridi P, Moradi A, Taheri F, Yarahmadi R, Farshad A A. Prioritization of accident risk indices based on multiple criteria decision making in the traffic police (Tehran City). ioh 2018; 15 (5) :21-29
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2294-fa.html
مریدی پروین، مرادی علی، طاهری فرشته، یاراحمدی رسول، فرشاد علی اصغر. اولویت بندی عوامل موثر بر خطر سوانح رانندگی مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره در پلیس راهنمایی و رانندگی (شهر تهران). سلامت كار ايران. 1397; 15 (5) :21-29
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2294-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، yarahmadi.r@iums.ac.ir
چکیده: (4240 مشاهده)
زمینه و هدف: حوادث رانندگی و ترافیکی سالانه جان بسیاری از مردم را جهان را به خطر میاندازد. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که درصد سوانح و حوادث جادهای و ترافیکی در آن بالا است معرفی شده است. بررسی عوامل و زمینههای این نوع حوادث میتواند به شناسایی عوامل اصلی و اولویتبندی آنها و تدوین برنامههای پیشگیریکننده کمک نماید.
روش بررسی: در این تحقیق برای انتخاب مهمترین عوامل خطرزا شناسایی از روش تصمیمگیری چند معیاره مبتنی بر فازی تاپسیس استفاده شده است. پنج معیار شامل: مشخص بودن، قابلیت اندازهگیری، قابلیت دستیابی، واقعگرایانه بودن و در چهارچوب زمان برای رتبهبندی عوامل خطر در پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شدهاند.
یافتهها: نتایج به دست آمده در تحقیق با استفاده از تکنیک فازی تاپسیس بر اساس معیارهای SMART نشان داد که عوامل و رفتار انسانی و فصل به ترتیب بالاترین ضریب نزدیکی را به خود اختصاص دادهاند. تجهیزات ایمنی و نوع کاربری وسایط نقلیه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند که خود دلیل بر فراوانی و اهمیت این شاخصها در حوادث مذکور میباشد.
نتیجهگیری: اولویتبندی عوامل خطرزا به مدیران و برنامهریزان و سیاستگذاران در شناسایی و ارائه راهکارهای اجرایی و شناسایی اولویتهای با تأثیرگذاری چندجانبه جهت مدیریت عوامل مؤثر در تصادفات کمک شایانی خواهد کرد. رفتار و عوامل انسانی در کنترل حوادث ترافیکی نقش مهمی ایفا میکنند.
نوع مطالعه:
Full Text |
موضوع مقاله:
HSE دریافت: 1396/9/25 | پذیرش: 1397/6/31 | انتشار: 1397/7/14