Research code: 17276
Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1398.028
Niazmand-Aghdam N, Ranjbarian M, Khodakarim S, Mohammadian F, Farhang Dehghan S. Effect of combined exposure to traffic noise and whole body vibration on attention and response control in men. ioh 2020; 17 (1) :807-822
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2850-fa.html
نیازمند اقدم نازی، رنجبریان محمد، خدا کریم سهیلا، محمدیان فاروق، فرهنگ دهقان سمیه. ارزیابی اثر مواجهه توأم صدای ترافیک و ارتعاش تمام بدن بر سطح توجه و کنترل پاسخ در مردان. سلامت كار ايران. 1399; 17 (1) :807-822
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2850-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، somayeh.farhang@gmail.com
چکیده: (2445 مشاهده)
زمینه و هدف: صدای ترافیک جادهای به عنوان شایعترین منبع صدای محیطی دارای اثرات مختلف بر سلامت روانی، جسمی، اختلال در فعالیتهای روزمره و عملکرد شناختی است. ارتعاش نیز یکی دیگر از دستاوردهای توسعه صنعتی است که همراه با صدا در اکثر محیطهای کار دیده میشود. ارتعاش منتقله از سطح جاده به وسایل نقلیه و رانندگان ممکن است با ایجاد تداخل در فعالیتها، بر سطح راحتی و آسایش آنها تأثیر بگذارد و باعث کاهش تمرکز شود. در مطالعه حاضر، به بررسی مقایسه اثر مواجهه مستقل و توأم با صدای ناشی از ترافیک و ارتعاش تمام بدن بر روی سطح توجه و کنترل پاسخ مردان در دو بعد دیداری و شنیداری توسط آزمون بررسی یکپارچه عملکرد دیداری شنیداری (IVA +PLUS ) پرداخته شده است.
روش بررسی: افراد مورد بررسی این مطالعه 24 نفر از دانشجویان مرد 18 تا 30 سال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که شروط ورود به مطالعه را دارا بودند. آزمایشات در 4 گام و به صورت تصادفی طی یک روز مشخص برای هر فرد در اتاق آکوستیک انجام میشد، در مجموع 96 اجرای آزمایشی (24 اجرا برای هر گام) صورت پذیرفت. افراد پس از ثبت برخی از سنجههای عمکرد شناختی (شامل نمره توجه کل و کنترل پاسخ) در شرایط زمینه (تراز صدای dBA 27 و شتاب ارتعاش صفر)، در معرض مواجهه مستقل و توام با تراز صدای dBA 55 (به عنوان تراز فشار صوت مجاز در هوای آزاد کشور ایران) و شتاب ارتعاش 65/0 (به عنوان میانگین شتاب معادل کلی در خودرو داخلی) قرار میگرفتند. نوع وظیفه شناختی محوله به شرکت کنندگان از نوع "ساده"، بار کار فیزیکی آن "سبک" بود. شرکت کنندگان، فرم رضایت کتبی، فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسشنامه حساسیت به صدای واینشتاین را تکمیل مینمودند. تست ادیومتری و همینطور تست بینایی سنج E چارت برای اطمینان از سلامت شنوایی و بینایی آنها صورت گرفت. برای تعیین اثر صدا و ارتعاش تمام بدن بر سطح توجه و کنترل پاسخ، از رگراسیون با اندازهگیریهای تکراری با رویکرد تعمیمیافته با ساختار همبستگی اتورگرسیو مرتبه اول استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات توجه در بعد دیداری در مردان با افزایش صدای ترافیک از 27 به dBA 55 در شتاب ارتعاش زمینه، افزایش و نمره کنترل پاسخ کاهش پیدا کرد، که این افزایش و کاهش میزان نمرات توجه و کنترل پاسخ از لحاظ آماری معنادار نبود (به ترتیبP = 0.79 و P = 0.1). در تراز صدای زمینه، میانگین نمرات توجه و کنترل پاسخ دیداری در مردان با افزایش شتاب ارتعاشی از صفر به 65/0، افزایش یافت که این افزایش میزان نمرات توجه و کنترل پاسخ از لحاظ آماری معنادار نبود (به ترتیبP = 0.49 و P = 0.59). در حالت مواجهه توام شرکت کنندگان با تراز صدای dBA 55 و شتاب ارتعاش 65/0، میانگین نمرات توجه دیداری در مردان نسبت به حالت زمینه کاهش یافت (P = 0.95) و نمره کنترل پاسخ در این حالت از مواجهه نسبت به حالت زمینه افزایش یافت (P = 0.72). میانگین نمرات توجه و کنترل پاسخ شنیداری در مردان با افزایش صدای ترافیک از 27 به dBA 55 در شتاب ارتعاش زمینه، کاهش یافت (به ترتیب P = 0.02 و P = 0.13). میانگین نمرات توجه شنیداری در مردان با افزایش شتاب ارتعاشی از صفر به 65/0، در تراز صدای زمینه، بطور معنیداری کاهش پیدا کرد (P = 0.01). میانگین نمرات کنترل پاسخ شنیداری در مردان با افزایش شتاب ارتعاشی از صفر به 65/0، در تراز صدای زمینه، افزایش پیدا کرد (P = 0.74). در حالت مواجهه توام شرکت کنندگان با تراز صدای dBA 55 و شتاب ارتعاش 65/0، میانگین نمرات توجه شنیداری در مردان نسبت به حالت زمینه به طور معنی داری کاهش یافت (P = 0.01) و نمره کنترل پاسخ در این حالت از مواجهه نسبت به حالت زمینه افزایش یافت (P = 0.09).
نتیجه گیری: در خصوص اثر توام تراز صدای dBA 55 و شتاب ارتعاش 65/0 بر سطح توجه کل و کنترل پاسخ در بعد دیداری و شنیداری، نتایج مشابهی یافت گردید. بطوریکه افزایش همزمان تراز صدا و شتاب ارتعاش نسبت به حالت زمینه، نمره کل توجه را در هر دو بعد دیداری و شنیداری کاهش داده است. با این حال در شرایط مذکور نمره کنترل پاسخ در هر دو بعد دیداری و شنیداری افزایش یافته است. به نظر میرسد که نمره کنترل پاسخ که به نوعی بیانگر قابلیت حفظ توجه و سرعت واکنش حین انجام آزمون میباشد تحت تاثیر نظریه انگیختی صدا و همچنین اثرات مثبت کوتاه مدت ارتعاش با شتاب پایین، افزایش یافته است. به طور کلی، اعمال ارتعاش تمام بدن در شتابهای کم تا متوسط و تراز صدای پایین ممکن است در زمانهای کوتاه باعث بهبود عملکرد شناختی گردد، با این حال نتیجه گیری قطعی منوط به انجام آزمونهای سیستماتیک و جامعتر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عوامل فیزیکی محیط کار دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/9/19 | انتشار: 1399/7/2