دوره 19، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 392-380 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.UMSU.REC.1400.206


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei M, Hasanzadeh S, Pirnejad H, Mohebbi I, Hoseini R, Niazkhani Z. Socioeconomic status and severity of traffic accident injuries: a cross-sectional study. ioh 2023; 19 (1) : 25
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3382-fa.html
بابائی مجید، حسن زاده شیلا، پیرنژاد حبیب الله، محبی ایرج، حسینی رعنا، نیازخانی زهرا. وضعیت اجتماعی- اقتصادی و شدت آسیب تصادفات رانندگی: یک مطالعه مقطعی. سلامت كار ايران. 1401; 19 (1) :380-392

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3382-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، babaei.m@umsu.ac.ir
چکیده:   (1114 مشاهده)
زمینه و هدف:  حوادث ترافیکی جاده¬ای یکی از مشکلات جدی بهداشت عمومی در دنیا می¬باشد که پیشگیری از آن ضروری است. وضعیت اجتمـاعی-اقتصادی از فاکتورهای مهم مرتبط با حوادث ترافیکی است. میزان بروز و مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی نیز بین کشورهای مختلف و حتی در داخل یک کشور متفاوت است. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط شدت آسیب تصادفات رانندگی با عوامل اجتمـاعی-اقتصادی بود..
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی است که بر روی 310 نفر از رانندگان بستری ‌شده به دنبال تصادف در بیمارستان امام خمینی ارومیه در سال 1399 انجام شد. مقیاس شدت آسیب ISS (Injury Severity Score) و مدل آماری رگرسیون لجستیک رتبه‌ای برای این مطالعه استفاده شد.
یافته­ها: داده­ها نشان داد که بین شدت آسیب و عوامل اجتماعی-اقتصادی از جمله وضعیت تأهل (306/2=OR، 024/0=P)، تحصیلات زیردیپلم (066/19=OR، 013/0=P) و دیپلم (549/5=OR، 011/0=P)،  درآمد ماهانه خانوار برای 5/12 تا 25 میلیون ریال (87/4=OR، 068/0=P) و برای 25 تا 5/37 میلیون ریال (306/2 =OR، 024/0 =P)، شغل کارگری (491/2 =OR، 088/0=P)، ارزش پولی خودرو برای صفر تا 550 میلیون ریال (986/13=OR، 001/0) و برای 550 تا1100 میلیون ریال (284/3=OR، 016/0=P) و همچنین سهم هزینه های بهداشت و درمان برای صفر تا20٪ (389/22=OR، 001/0=P) و برای 20٪ تا40٪ (664/3=OR، 001/0=P) رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین شدت آسیب و سن (889/0=OR، 367/0=P)، جنسیت (391/1=OR، 598/0=P) و ارزش پولی مسکن (همه دسته­ها) ارتباط معنی­داری مشاهده نشد.
نتیجه­گیری:  داده¬ها حاکی از آن است که بین اکثر عوامل اجتماعی-اقتصادی مورد پژوهش و شدت آسیب رابطه وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، برنامه¬های مداخله¬ای درمورد وضعیت تأهل، ارتقاء سطح تحصیلات، افزایش درآمد ماهانه خانوار، بهبود وضعیت کاری و شغلی، ارتقاء ارزش پولی و ایمنی خودرو و افزایش سهم هزینه¬های بهداشتی و مراقبتی افراد از کل مخارج زندگی، توصیه می-شود.
 
شماره‌ی مقاله: 25
متن کامل [PDF 869 kb]   (462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد سلامت
دریافت: 1401/1/24 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1401/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb