برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، mehrisaid338@gmail.com
چکیده:   (35 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری در محل کار را می توان یکی از عوامل اصلی استرس در محیط کار دانست که پیامدهای نامطلوبی دارد. رفتار قلدری می تواند تاثیر منفی در کیفیت خدمات و رضایتمندی بیماران داشته باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین رفتار قلدری سازمانی بر اساس سبک های تبادل اجتماعی در پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی استان اردبیل بود.
روش بررسی: مطالعه توصیفی مقطعی حاضر با جامعه آماری 357 نفر از پرسنل شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی استان اردبیل انجام شد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد ارزیابی قلدری سازمانی اینارسن و سبک تبادل اجتماعی لیبمن بود. داده ها با نرم افزار spss نسخه 22 و روش های آماری توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری 05/0 تحلیل شد.  از آمار توصیفی برای تعیین فراوانی، تعداد، درصد، میانگین وانحراف معیار استفاده شد. از آمار استنباطی نیز جهت تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک با قلدری و سبک تبادل اجتماعی با توجه به نوع متغیر ها از آزمون‌های آماری تی مستقل و ضریب همبستگی استفاده شد. برای بررسی اثر همزمان هر یک از متغیرهای موثر بر قلدری تحلیل رگرسیون خطی انجام شد.mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[d1] 
یافته ها: بین قلدری با سابقه کار(03/0=p)، تحصیلات(04/0=p)، رضایت از شغل(03/0=p) و ساعات اضافه کاری(04/0=p) ارتباط آماری معنی دار بود. بین سبک تبادل اجتماعی با شیفت کاری(02/0=p)،سابقه کار(02/0=p)،سن(04/0=p) و رضایت از شغل(001/0>p) ارتباط آماری معنی داری بود. میانگین و انحراف معیار ابعاد قلدری مرتبط با کار، شخصی و قلدری فیزیکی به ترتیب 53/2±75/20، 05/3±81/21 و57/1±27/5 بود. نتایج نشان داد بین قلدری با سبک های سرمایه گذاری افراطی(03/0=p) و انصاف(02/0=p) ارتباط معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: سبک تبادل اجتماعی انصاف و متغیر های سابقه کار، تحصیلات و رضایت از شغل به عنوان پیش بینی کننده های بروز رفتار قلدری است و می تواند در شناخت بهتر قلدری و مدیریت صحیح و پیشگیری از رفتار قلدری در محیط کار موثر باشد. مدیران می توانند با بهره گیری از سبک های تبادل اجتماعی در تعاملات خود در محیط های بالینی و شناسایی رفتار های قلدری در محیط های کار در جهت اصلاح رفتار و ارتقا کیفیت خدمات قدم بردارند

 
شماره‌ی مقاله: 11
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شخصیت و رفتار سازمانی
دریافت: 1402/8/7 | پذیرش: 1403/6/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.