Ethics code: IR.USWR.REC.1401.061
دانشیار، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، k55abdi@yahoo.com
چکیده: (388 مشاهده)
مقدمه: توجه به رویکردهای مبتنی بر شواهد و استفاده از ارزیابیهای استاندارد نتایج در خدمات کاردرمانی، علاوه بر هدایت خدمات در مسیر ارتقا کیفیت و اطمینان از بهینه بودن آن، بر سیاستها و برنامه ریزیهای کلان سیستم خدمات بهداشت نیز، بسیار موثر میباشد. لذا پژوهش حاضر، با هدف واکاوی موانع استفاده از ارزیابیهای استاندارد نتایج در خدمات کاردرمانی صورت گرفته است.
روش ها: این مطالعه به روش کیفی از نوع تحلیل محتوا انجام گرفته است و مشارکت کنندگان از میان کاردرمانگران شاغل در شهر همدان، از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با 20 نفر از آن ها مصاحبه انجام گرفت. روش اصلی جمع آوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختارمند با سؤالات باز بود و دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل شدند. صحّت و اعتبار مطالعه حاضر ریشه در چهار محور باورپذیری، انتقال پذیری، تصدیق پذیری و اطمینان پذیری داشت.
یافتهها: تحلیل دادهها منتج به شناسایی 974 کد اولیه، 23 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی شامل دسترسی و بکارگیری ابزار، ویژگیهای فردی و حرفه ای درمانگر، اصول مدیریتی و اولویتهای حاکم بر کلینیک، ویژگیهای بیمار و ماهیت رشته کاردرمانی گردید که به عنوان موانع استفاده از ارزیابیهای استاندارد نتایج در بین کاردرمانگران دسته بندی شدند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه می تواند به رفع این موانع کمک کرده و منجر به برداشتن گام هایی موثر، جهت بهبود کیفیت خدمات کاردرمانی و همچنین بهبود سیاست گذاری و برنامه ریزی های سیستم آموزشی درمانگران که شکل دهنده ی نگرش، دانش و مهارت مورد نیاز ایشان است، شود.
شمارهی مقاله: 18
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مطالعات کمی و کیفی دریافت: 1403/1/1 | پذیرش: 1404/4/29