برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 28333
Ethics code: IR.IUMS.REC.1403.216
Clinical trials code: ندارد

XML English Abstract Print


گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، solhi.m@iums.ac.ir
چکیده:   (469 مشاهده)
زمینه و هدف:  امروزه استفاده گسترده از رایانه‌ها با افزایش اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) در کاربران همراه است. برنامه‌های آموزشی یکی از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از این اختلالات به شمار می‌روند. این مطالعه با هدف شناسایی مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های آموزشی انجام شده است.
 روش بررسی: این مطالعه یک مرور سیستماتیک است که توسط تیمی سه‌نفره در چهار مرحله انجام شده است:  مرحله  اول تدوین سوال تحقیق و تعیین اصطلاحات جستجو، مرحله دوم جستجوی متون از پایگاه‌های معتبر علمی شامل PubMed، Scopus، Web of Science Google Scholar، مرحله سوم بررسی عنوان و چکیده مقالات و انتخاب مقاله های بر اساس معیارهای تحقیق جهت ورود به مطالعه و مرحله چهارم ارزیابی و رتبه‌بندی مقالات منتخب و بررسی نتایج .
یافته ها: در این مطالعه، ۴۰۳۹ شرکت‌کننده بررسی شدند که بیشترین افراد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال (۴۵.۸٪) و زنان (۴۲.۵۸٪) بودند. بیشتر محتواهای آموزشی (۷۵٪ مقالات) به‌صورت حضوری و شفاهی ارائه شده بود. در ۷۹.۱۷٪ مقالات، موضوعات آموزشی شامل ارگونومی و تغییرات محیط کار بود، اما تنها در ۲۹.۲٪ مقالات، آموزش‌دهندگان دارای تخصص ارگونومی بودند.
 بحث و نتیجه گیری: مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین روش پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی کاربران رایانه، مداخلات آموزشی است. بهترین و رایج‌ترین رویکرد آموزشی، ارائه آموزش‌های حضوری و شفاهی توسط مربیان متخصص ارگونومی در موضوعات مرتبط با ارگونومی و اصلاح محیط کار می‌باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 16
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش بهداشت(در محیط کار)
دریافت: 1403/10/29 | پذیرش: 1404/5/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.