زمینه و هدف: اثرات صدای کم فرکانس بر عملکرد ذهنی افراد، موضوع پژوهشهای بسیاری از محققین بوده است. بعقیدۀ بسیاری از محققین صدای کم فرکانس حتی در ترازهای پائین آزار دهنده بوده و عملکرد ذهنی را تحت تأثیر قرار میدهد. در پژوهش حاضر اثر صدای کم فرکانس در دو تراز مختلف 45 و 65 دسی بل بر عملکرد ذهنی دانشجویان در حین انجام محاسبات ریاضی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: ابتدا اصوات موردنیاز تهیه و مورد تأیید قرار گرفت. سپس با انجام یک مطالعۀ پایلوت تعداد نمونههای موردنیاز تعیین گردید. جهت ورود افراد به مطالعه، میزان افت شنوایی، ناراحتی ناشی از صدا، حساسیت به صدای کم فرکانس و رفرانس در آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. در مطالعه اصلی، ضمن کنترل و محدود کردن عوامل مداخله گر و با استفاده از روشهای استاندارد، بر روی آزمودنیها، 4 سری آزمایش عملکرد ذهنی همزمان با مواجهۀ آنها با صدای کم فرکانس و رفرانس در دو تراز مختلف بعمل آمد. در این مقاله تأثیر صدای کم فرکانس و رفرانس بر عملکرد ذهنی آزمودنیها در حین انجام محاسبات ریاضی ارائه شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی معناداری بین حساسیت به صدای کم فرکانس و فرآیند عمیق ذهنی (033/ r = و 001/0 = p ) وجود دارد. صدای کم فرکانس 65 دسی بل نیز نسبت به صدای رفرانس در همین تراز سبب کاهش دقت محاسباتی(005/0 = p ) و کیفیت کارایی (001/0 = p ) در بخش عمیق حافظه میگردد.
نتیجهگیری: صدای کم فرکانس سبب کاهش دقت در محاسبات و کیفیت کاری میگردد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |