Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
15
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از واریس پا در پرستاران
Investigation effect of education based on Health Belief Model on adoption of Varicose vein preventive behaviors in nurses
آموزش بهداشت(در محیط کار)
Health Education
كاربردي
Applicable
<p dir="rtl"><strong>زمینه و هدف: </strong>پرستاری حرفه ای پر مخاطره برای ابتلا به واریس پا می باشد. بدین منظور مطالعه ای با هدف بررسی تأثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتار های پیشگیری کننده از واریس پا در پرستاران انجام شد.<br>
<strong>روش بررسی: </strong>پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده که بر روی 100 نفر از پرستاران انجام شد. پرستاران انتخاب شده به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله (قبل از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) مورد آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی از طریق سخنرانی، پرسش و پاسخ و کتابچه آموزشی برگزار گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساخته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود و داده ها نیز با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی مستقل، تی زوجی آنالیز شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> در این مطالعه 3 ماه بعد از مداخله آموزشی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی تفاوت معناداری را در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل نشان داد (p<0.05). میانگین نمره عملکرد در گروه مورد از 20 به 42 ارتقای معنادار یافت (p<0.05).<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong> اجرای مداخلات آموزشی با استفاده از روشهای آموزشی فعال و مبتنی بر تئوریهای رفتاری منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از واریس پا در پرستاران گردید لذا پیشنهاد می گردد که برنامه های آموزشی براساس تئوری رفتاری جایگزین برنامه های آموزشی عادی شده و تکنیک های پیشگیری از واریس پا در محیط کار در قالب دروس دانشگاهی، محتوایی آموزشی مثل پوستر و فیلم برای پیشگیری از واریس گنجانده شود.</p>
<p><strong>Background and aim :</strong> Professional nursing is a high risk of developing varicose leg. Threfore the aim of this study was to determine the effect of education based on health belief model on preventive behaviors of Varicose vein in nurses.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a quasi-experimental study that was carried out on 100 nurses were selected and divided randomly into two case and control groups. Participants in two stages (before and three months after treatment) were tested. Educational intervention through lectures, question and answer booklets were held. Data ghathering with questionnaire was a researcher made based on the health belief model and the data were analyzed with the use of statistical tests chi-suare, T-test, T-paredtest.<br>
<strong>Results</strong>: Funding showed that 3 months after intervention, construct of health belief model significant difference in the intervention group compared to the control group (p<0.05). The mean performance score in case groups of 20 to 42 found a significant improvement (p<0.05).<br>
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> The based on results of this study showed that an educational program Health Belief Model and activity education on the adoption of preventive behaviors among nurses Varicose vein effective, so that it is suggested training programs based on behavioral theory of alternative training programs is routine. Moreover the prevention techniques in the form of academic courses, educational content such as posters and films, holding conferences for the prevention of varicose veins.<br>
<br>
</p>
مدل اعتقاد بهداشتی, واریس پا, مداخله آموزشی, رفتارهای پیشگیری کننده
Health Belief Model, Varicose, Intervention, Preventive behaviors
142
152
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2124-1&slc_lang=fa&sid=1
akbar
veiskarami
اکبر
ویسکرمی
veiskarami.ak@gmail.com
13600319475328460027696
13600319475328460027696
No
1- MSc Student in Health Education, Commite research student Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
Mohsen
Shamsi
محسن
شمسی
mohsen_shamsi1360@yahoo.com
13600319475328460027697
13600319475328460027697
Yes
2- Assistant Professor, Department of Health Education, school of health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
2-دکتری آموزش بهداشت، استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
Nasrin
Roozbahani
نسرین
روزبهانی
roozbahani7281@gmail.com
13600319475328460027698
13600319475328460027698
No
2- Assistant Professor, Department of Health Education, school of health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
2-دکتری آموزش بهداشت، استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
Mehdi
Ranjbaran
مهدی
رنجبران
mehdiranjbaran90@yahoo.com
13600319475328460027699
13600319475328460027699
No
3- Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, ACECR, Tehran, Iran
3- گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیستشناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران.