Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
18
1
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت کیفیت زندگی رانندگان کامیونهای باربری شهر کرمانشاه و عوامل موثر بر آن
Investigating the status of quality of life of drivers of freight trucks of the city of Kermanshah and the factors influencing it
روانشناسی سازمانی
Organizational Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">امروزه حمل و نقل نقش مهم و زیربنایی بر رشد اقتصادی جامعه دارد. تقریباً نیم میلیون نفر در ایران شغل رانندگی را به عنوان حرفه اصلی خود برگزیده و نقش اساسی در حمل و نقل کالا و مسافر را در کشور دارند. یکی از مهمترین روشهای حمل و نقل کالا، حمل و نقل زمینی با استفاده از کامیونهای باربری در جاده</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ها می</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">باشد. در شغل رانندگی نیز همانند سایر مشاغل، ریسک فاکتورهای متعددی وجود دارد که ممکن است سلامت رانندگان را به دلیل مواجه با عوامل زیان</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آور شغلی تهدید کند. یکی از نگرانیهای شاغلین، خطرات محیط کار میباشد که ممکن است روی کیفیت زندگی آنان اثر بگذارد. کیفیت زندگی یعنی دریافتهای شخصی فرد از جایگاه زندگیش با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی جامعه. در شغل رانندگی فاکتورهای متعددی وجود دارد که کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف این مطالعه تعیین وضعیت کیفیت زندگی در رانندگان کامیونهای باربری شهر کرمانشاه در سال 1394 و تعیین رابطه آن با مشخصات فردی بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی ـ تحلیلی، 258 </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">راننده کامیون باربری شهر کرمانشاه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">به روش نمونه گیری غیر احتمال و در دسترس مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم کوتاه بررسی کیفیت زندگی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SF12</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) بود. اطلاعات دموگرافیک رانندگان نیز در فرم مشخصات جمعآوری گردید. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پس از کسب تأییدیه اخلاق، ضمن اطمینان دادن به افراد تحت مطالعه در جهت محرمانه ماندن اطلاعات شخصی و اختیار برای ترک جلسه، نسبت به اخذ رضایت آگاهانه از آنان اقدام شد</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. پرسشنامه توسط کارشناس آموزش دیده از طریق مصاحبه با رانندگان تکمیل شد تا احتمال اشتباه در پاسخگویی به حد امکان کاهش یابد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> دادهها در نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نسخه 20 وارد و با استفاه از شاخصهای توصیفی و آزمونهای تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ح</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دود 82 درصد رانندگان مورد بررسی متأهل و حدود 53 درصد نیز تحصیلات زیردیپلم داشتند. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی کل 8/4</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">5/38 بود و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">7</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">/66 درصد از شرکتکنندگان از کیفیت زندگی خوبی برخوردار بودند</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کیفیت زندگی 6/32 درصد از رانندگان کامیونهای باربری متوسط بود و تنها 8/0 درصد از آنها کیفیت زندگی ضعیف داشتند. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">در بین ابعاد کیفیت زندگی کمترین نمره میانگین مربوط به بعد روابط اجتماعی 7/2</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">5/19 و بیشترین نمره مربوط به بعد سلامت روانی 4/3</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">1/21 بود. میانگین نمره بعد سلامت محیط زندگی 3/4</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">7/20 و بعد سلامت جسمانی 9/1</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">3/17 بود. بین میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب وضعیت تاهل (042/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، سن (032/0</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، فعالیت ورزشی (002/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و سابقه بیماری گوارشی افراد (013/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) تفاوت معنادار وجود داشت.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">این مطالعه نشان داد وضعیت کیفیت زندگی در بیش از نیمی از رانندگان کامیونهای باربری شهر کرمانشاه مناسب است اما حدود 33 درصد از این رانندگان کیفیت زندگی متوسط یا نامناسبی دارند و با اتخاذ سیاستهای جدید و انجام مداخلات ارتقایی در این زمینه میتوان سطح کیفیت زندگی آنان را ارتقاء داد. پیشنهاد میشود مداخلات ارتقایی برای بهبود وضع کیفیت زندگی این رانندگان با توجه به وضعیت تاهل، سن، فعالیت ورزشی و سابقه بیماری گوارشی طراحی شود.</span></span>
<strong>Introduction:</strong> The quality of life means the individual's receipts from his place of residence considering the culture and value system of the community, which is influenced by the goals, expectations and standards sought. There are several factors in driving a car that affects drivers' quality of life. The purpose of this study was to determine the quality of life of truck drivers in Kermanshah city in 2015 and determine its relationship with personal characteristics.<br>
<strong>Methods and Materials:</strong> In this cross-sectional descriptive-analytic study, 258 drivers were randomly selected. The data collection tool was a short form of quality of life questionnaire (SF12). Demographic data was also collected in the profile form. Data were entered into SPSS-20 and analyzed using descriptive statistical indices and inferential statistics.<br>
<strong>Results: </strong>The mean and standard deviation of life quality were 38.5±4.3. 66.7 percent of the participants in the research had a good quality of life. Among the dimensions of quality of life, the lowest mean score was related to social health (19.5±2.7) and the highest score was mental health (21.1±3.4). There was a significant difference between the mean score of quality of life in terms of marital status (P=0.042), age (P=032), physical activity (P=0.002) and history of gastrointestinal diseases (P=0.013).<br>
<strong>Conclusion: </strong>The status of quality of life in more than half of the surveyed truck drivers was in good condition. But about 33% of these drivers had a modest or inferior quality of life. Planning for promotion interventions is recommended to improve the quality of life of these drivers.
کیفیت زندگی, رانندگان کامیون, سلامت جسمانی, سلامت روانی, روابط اجتماعی, سلامت محیط زندگی
Quality of life, truck drivers, physical health, mental health, social health, environmental health
220
231
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-448-5&slc_lang=fa&sid=1
Mahnaz
Solhi
مهناز
صلحی
solhi.m@iums.ac.ir
13600319475328460038820
13600319475328460038820
No
Occupational Health Research Center, School of Health , Shahid Beheshty University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
Seyyed Fahim
Irandoost
سید فهیم
ایراندوست
fahim.irandost@gmail.com
13600319475328460038821
13600319475328460038821
No
Department of Public Health, School of Health, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
Mitra
Abolfathi
میترا
ابوالفتحی
mabolfathi74@yahoo.com
13600319475328460038822
13600319475328460038822
Yes
Department of Health Sciences and Health Education, School of Health , Shahid Beheshty University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران