Iran Occupational Health Journal
سلامت كار ايران
ioh
Medical Sciences
http://ioh.iums.ac.ir
136
journal136
1735-5133
2228-7493
10.61186/ioh
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
19
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش طرحواره درمانی گروهی بر کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان فوریت های برق سیستان وبلوچستان درسال 1399
The effectiveness of schema-based group training on quality of work life and job satisfaction of Sistan and Baluchestan Electricity Emergency Employees in 2020
آموزش بهداشت(در محیط کار)
Health Education
پژوهشي
Research
زمینه وهدف: درعصرحاضر،سرمایه ارزشمند نیروی انسانی، گوی سبقت را از دیگر سرمایه های سازمانی به لحاظ اهمیت ربوده است. این امر موجب شده تا طراحی و تدارک برنامه های گسترده و متنوع جهت رشد و شکوفایی توان تخصصی و حرفه ای کارکنان به بالندگی،رضایت شغلی،دلبستگی و بهبود کیفیت زندگی کاری آنان منجرشود.هدف اصلی این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش طرحواره درمانی گروهی بر کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان شرکت مهندسی انرژی گستران نیمروز میباشد. <br>
روش بررسی:<br>
این پژوهش نیمه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را، کلیه پرسنل شرکت انرژ ی گستران نیمروزبه تعداد200 نفررادرسال 1399 تشکیل داده اندکه از این تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بر اساس ملاک های ورودبه پژوهش، و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش به عنوان نمونه پژوهش قرارگرفتند.گروه آزمایش مداخله اموزش طرحواره درمانی را دریافت کردند. ولی گروه کنترل هیچ مداخله ی دریافت نکردند. طرحواره درمانی شامل 10 جلسه 90 دقیقه ای بود.ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دموگرافیک ودو پرسشنامه رضایت شغلی بری فیلد و روث در سال (۱۹۵۱)، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(QWL)(1973)بود.داده هابانرم افزارSPSS22موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت.<br>
یافته ها:<br>
یافته های پژوهش نشان داد که پس ازمداخلات ومحاسبات انجام شده وتحلیل نتایج آموزش طرحواره درمانی گروهی منجربه افزایش میانگین نمرات اجزای متغیرکیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی(001/0≥P ،54/24= F)، محیط کاری ایمن و بهداشتی(02/0≥P ،79/5= F)، توسعه قابلیت¬های انسانی(001/0≥P ،92/17= F)، فرصت رشد و امنیت مداوم(001/0≥P ،50/27= F)، یکپارچگی و انسجام اجتماعی(001/0≥P ،83/12= F)، قانون گرایی(04/0≥P ،41/4= F)، فضای کلی زندگی(002/0≥P ،85/11= F)، وابستگی اجتماعی زندگی کاری(001/0≥P ،78/18= F) و نمره کلی کیفیت زندگی کاری (001/0≥P ،87/33= F)) و همچنین افزایش میانگین نمرات متغیر رضایت شغلی(001/0≥P ،55/17= F) درکارکنان گروه ازمایشی نسبت به گروه کنترل گردید<br>
نتایج:<br>
باتوجه به نتایج پژوهش، اموزش طرحواره درمانی گروهی می توانددرکیفیت زندگی کاری ورضایت شغلی کارکنان شرکت، موثرواقع شده وبدین ترتیب سطح بهره وری انان درسازمان افزایش یابد. ودراثراین آموزشها فردیاد می گیردکه پاسخ سازگارانه تری راجایگزین ذهنیت قبلی کند،که این امراحتمالاَ از میزان استرس و تنیدگی شغلی وی کاسته شده ومیزان رضایت شغلی وکیفیت زندگی کاری اوراافزایش خواهدداد؛ لذا پیشنهاد می شود برگزاری دوره های آموزشی جهت بالا بردن مهارت ها، با افزایش احساس مؤثر بودن و افزایش میل و انگیزش بیشتر به کار و بهبود کیفیت زندگی کاری ، ورضایت شغلی به صورت منظم در برنامه کاری کارکنان قرار گیرد و یا درقالب محتواهای آموزشی، مثل پوستر و پیام های آموزشی کوتاه، برای تداوم هرچه بهتر عملکرد کاری و جلوگیری ازهرگونه آسیب ناشی از عدم رضایت شغلی ویاکیفیت زندگی کاری درنظرگرفته شود.(پیشنهادات عملی درپایان نتیجه گیری بطورمفصل امده است<br>
<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> In the present age, the valuable capital of human resources has snatched the ball from other organizational capitals in terms of importance. This has led to the design and preparation of extensive and diverse programs for the growth and flourishing of employees' professional and professional ability to lead to maturity, job satisfaction, attachment and improving the quality of their working life .The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of schema-based group training on quality of work life and job satisfaction of employees of Nimroz Gostaran Energy Engineering Company.<span dir="RTL"></span><br>
<br>
<strong>Method</strong><strong> and Materials</strong>: This research is quasi-experimental. The statistical population of the present study consists of all personnel of Nimroz Gostaran Energy Development Company in 1399. Of these, 30 people were selected by available sampling method and based on the criteria for entering the research, and randomly in two groups of 15 people to control and test. The sample of the research was selected. The experimental group received the schema therapy training intervention and the control group did not receive any intervention. The treatment schema consisted of 10 sessions of 90 minutes. The research tools included the Demographic Questionnaire and Barry Field and Ruth Job Satisfaction Questionnaire (1951) and the Walton Quality of Work Life Questionnaire (QWL) (1973). The SPSS22 software data were analyzed.<span dir="RTL"></span><br>
<strong><span dir="LTR">Results</span></strong><span dir="LTR">:.Findings showed that </span><span dir="LTR">after the interventions and calculations and analysis of the results</span><span dir="LTR"> of group schema therapy training led to an increase in the mean scores of variable quality of work life (overall score of quality of work life (P</span><span dir="LTR">≤</span><span dir="LTR">0.001, F = 33.87) and also increased mean scores of variable job satisfaction (P</span><span dir="LTR">≤</span><span dir="LTR">0.001, F = 17.55) in the experimental group compared to the control group</span>.<br>
<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> According to the research results, group schema therapy training can be effective in the quality of work life and job satisfaction of the company's employees and thus increase their level of productivity in the organization. And as a result of these trainings, the individual finds that a more adaptive response replaces the previous mentality, which is likely to reduce the amount of stress and job stress and the level of job satisfaction and quality Work life will increase it<span dir="RTL">.</span> Therefore, it is recommended that effective training programs be included in the staff work schedule on a regular basis, or in the form of training content, such as posters and short training messages, to continuously improve work performance and prevent any damage caused by high experience, job dissatisfaction or quality of work life<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong><span dir="RTL"></span></strong>
آموزش طرحواره درمانی گروهی, کیفیت زندگی کاری, رضایت شغلی, دلبستگی
Group schema therapy training, quality of work life, job satisfaction, attachment
113
137
http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3604-1&slc_lang=fa&sid=1
hamidreza
mirshekari
حمیدرضا
میرشکاری
e.g.nimrooz@gmail.com
13600319475328460040469
13600319475328460040469
No
Islamic Azad University of Zahedan
دانشگاه آزاداسلامی واحدزاهدان، زاهدان، ایران
Farhad
Kahrazehi
فرهاد
کهرازهی
farhad_kahraz@ped.usb.ac.ir
13600319475328460040470
13600319475328460040470
Yes
University of Zahedan
دانشگاه سیستان وبلوچستان،زاهدان،ایران
mahmoud
shirazi
محمود
شیرازی
mshirazi@edpsy.usb.ac.ir
13600319475328460040471
13600319475328460040471
No
University of Zahedan
دانشگاه سیستان وبلوچستان،زاهدان،ایران