دوره 12، شماره 4 - ( 6-1394 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 76-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari R, Zarei E, Gholami A, Mousavi H. A survey of patient safety culture: A Tool for Improving Patient Safety in Healthcare Providers Service Organizations. ioh. 2015; 12 (4) :76-88
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1291-fa.html
اکبری ریحانه، زارعی اسماعیل، غلامی علی، موسوی حمید رضا. مطالعه فرهنگ ایمنی بیمار: یک ابزاری برای بهبود سطح ایمنی بیمار در سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی. سلامت كار ايران. 1394; 12 (4) :76-88

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1291-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی ايمنی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، smlzarei65@gmail.com
چکیده:   (2167 مشاهده)

زمینه و هدف: ایمنی بیمار یکی از مولفه‌های اصلی کیفیت خدمات در نظام سلامت است، وجود فرهنگ ایمنی بیمار نقش کلیدی در ارتقای سطح ایمنی بیمار، پیشگیری از خطاهای پزشکی و رویدادهای نامطلوب در سازمان‌های ارائه دهنده خدماتی بهداشتی درمانی دارد. لذا هدف این پ&zwj&zwj&zwjزوهش، مطالعه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بود.

 روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی می‌باشد که در سال 1392 بر روی کلیه کارکنان واجد شرایط بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی نیشابور انجام شده‌است. برای بررسی فرهنگ ایمنی بیمار از پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار (HSOPSC) استفاده شده‌است. برای تجزیه و تحلیل دادها از آزمون کای دو و مدل رگرسیون لجستیک در نرم افزار 16 SPSS استفاده‌ شده‌است.

 یافته ها: در این مطالعه میانگین امتیاز کلی فرهنگ ایمنی بیمار 52/9±50/25 بود. در میان ابعاد دوازده‌گانه فرهنگ ایمنی بیمار، بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به بعد انتظارات و اقدامات مدیریت در جهت ارتقای ایمنی بیمار ( با میزان 42درصد) و بعد تناوب گزارش‌دهی حوادث ناخواسته (با میزان 15 درصد) بود. براساس مدل رگرسیون لجستیک بین سطح کلی فرهنگ ایمنی بیمار و متغیرهای تماس مستقیم با بیمار، مدت اشتغال در بیمارستان و مدت اشتغال در واحد فعلی ارتباط آماری معنی‌دار مشاهده شد (05/0 P<).

 نتیجه گیری: دراین مطالعه مشاهده شد که میانگین کلی و امتیاز تمامی ابعاد دوازده‌گانه فرهنگ ایمنی بیمار پایین‌تر از حد قابل قبول می‌باشد و وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌‌های مورد مطالعه نیاز مبرم به بهبود و ارتقاء دارد. لذا ایجاد سیاست‌‌هایی در جهت نهادینه ساختن و ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 436 kb]   (822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb