دوره 11، شماره 6 - ( 9-1393 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 21-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Zakerian S, Nasl Seraji J, Nahvi A, Niknejad M, Ashori M R. The survey of effect of cellphone conversation on drivers’ situation awareness and brake reaction time in Bus driving simulator. ioh. 2014; 11 (6) :21-33
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1312-fa.html
عباس زاده مجتبی، ذاکریان سیدابوالفضل، نسل سراجی جبرائیل، نحوی علی، نیک نژاد مهرشاد، آشوری محمدرضا. بررسی تاثیر تلفن همراه بر آگاهی موقیتی و زمان واکنش ترمز زدن رانندگان در شبیه ساز رانندگی اتوبوس. سلامت كار ايران. 1393; 11 (6) :21-33

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1312-fa.html


استاديار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، szakerian@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (2378 مشاهده)

  زمینه و هدف: . رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران کننده تأثیر فن‌آوری های روز بر کاهش توجه رانندگان است. استفاده از تلفن در طول رانندگی احتمال تصادف را بین 3 تا 5/6 مرتبه افزایش می دهد. تلفن همراه توجه راننده را از رانندگی ممکن است منحرف کنند و منجر به کاهش آگاهی موقعیتی راننده شود. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تکلیف شنیداری-کلامی بر آگاهی موقعیتی و زمان واکنش راننده می باشد.

  روش بررسی: برای انجام این مطالعه 30 راننده اتوبوس در شبیه ساز رانندگی اتوبوس رانندگی کردند. آگاهی موقعیتی رانندگان با روش ارزیابی کلی آگاهی موقعیتی ( SAGAT ) اندازه گیری شد. از روش آنالیز وظیفه مبتنی بر هدف GDTA ) ) برای تجزیه و تحلیل وظایف شناختی راننده استفاده شد. زمان واکنش ترمز زدن آزمودنی ها بطور خودکار در شبیه ساز ثبت شد.

  یافته ها: نتایج نشان داد که همه سطوح آگاهی موقعیتی رانندگان بعد از تکلیف شنیداری-کلامی بطور معناداری کاهش می یابد( p<0.001 ). همچنین مشخص شد تکلیف شنیداری-کلامی ، زمان واکنش ترمز زدن رانندگان را بطور چشمگیری افزایش می­دهد ( p<0.001 ). ضریب همبستگی پیرسون بین سطوح 2 و 3 و کل آگاهی موقعیتی و زمان واکنش ترمز زدن بعد از تکلیف شنیداری-کلامی ارتباط معناداری منفی را نشان داد( p<0.05 ).

  نتیجه گیری: در مجموع این مطالعه نشان داد که تکلیف شنیداری-کلامی آگاهی موقعیتی و عملکرد رانندگان را بطور مخربی تحت تاثیر قرار می دهد.

متن کامل [PDF 699 kb]   (790 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۲۴

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb