دوره 13، شماره 2 - ( 2-1395 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 39-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khandan M, sakhaie Z, koohpaei A. Survey of musculoskeletal disorders prevalence and its relationship with Occupational stress among Iranian truck drivers. ioh. 2016; 13 (2) :39-49
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1469-fa.html
خندان محمد، سخایی زهرا، کوهپایی علیرضا. بررسی میزان بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی و بررسی ارتباط آن با استرس شغلی رانندگان کامیون در ایران . سلامت كار ايران. 1395; 13 (2) :39-49

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1469-fa.html


استادیار ع پ قم ، koohpaei19@yahoo.com
چکیده:   (1976 مشاهده)

زمینه و هدف: در جامعه امروزی حمل و نقل و رانندگی نقشی مهم برای کار و زندگی اجتماعی برعهده دارد. به­دلیل نیاز به تمرکز و دقت بالا و همچنین سلامت کامل جسم و روان در این شغل، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی-عضلانی رانندگان کامیون در سال 1393 اجرا گردید.

 روش بررسی: این مطالعه به­صورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی طراحی شده و در آن 173 راننده حرفه­ای با روش نمونه­گیری در دسترس در تحقیق مشارکت داده شدند. داده­ها بوسیله پرسشنامه­های اطلاعات دموگرافیک، نقشه بدن و ارزیابی استرس شغلی رانندگان(DSI)بدست آمد. تحلیل­های آماری به­کمک نرم­افزار SPSS V20 انجام شدند.

 یافته­ها: سن افراد52/9 ± 61/43 سال بود. سابقه کار ایشان بین یک تا 48 با میانگین 92/18(62/9±)سال می­باشد. 146 نفر(5/88%) از مجموع افراد در طول یک­سال گذشته در حداقل یکی از اندام­های خود درد اسکلتی-عضلانی ناشی از کار داشته­اند. امتیاز استرس افراد مورد بررسی بطور میانگین 87/247 با انحراف استاندارد 57/18 بدست آمد. در بررسی اختلاف نمره استرس شغلی میان افراد دارای درد و بدون مشکل در هر یک از نواحی سیستم اسکلتی-عضلانی مورد بررسی مشخص گردید که اختلاف در ران­ها، دست و ساعد راست معنی­دارترین­ها هستند(p<0.05). همچنین، این اختلاف در خصوص ناحیه پایینی کمر نیز معنی­دارست (p<0.1).

 نتیجه­گیری: منطبق بر تحلیل­های این تحقیق، رانندگی حرفه­ای با کامیون در ایران از نظر استرس و بر مبنای ابزارDSI در درجه متوسط ارزیابی گردید، استرس نیز با بروز دردهای اسکلتی- عضلانی همبستگی دارد. تدوین و  به­کارگیری برنامه کشوری مدیریت استرس شغلی رانندگان به­صورت چند جنبه­ای می­تواند باعث ایمنی جاده­ها، کاهش تصادفات مرگبار جاده­ای، و افرایش سطح سلامتی رانندگان گردد.

متن کامل [PDF 583 kb]   (847 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: استرس شغلی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb