دوره 14، شماره 2 - ( 3-1396 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 37-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali A, Rohollahi A A. Identification and Priority of Risky Factors Effecting on Aircraft Operation on Aerodrome and Flight Environment Around it . ioh. 2017; 14 (2) :37-54
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1591-fa.html
جلالی عبدالعلی، روح الهی احمدعلی. شناسایی و اولویت بندی عوامل ایجاد ریسک پروازی در فرودگاه و مناطق اطراف آن. سلامت كار ايران. 1396; 14 (2) :37-54

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1591-fa.html


مربی دانشگاه هوایی شهید ستاری ، aajalali@ssau.ac.ir
چکیده:   (480 مشاهده)

زمینه و هدف: فرودگاه­ها و مناطق پروازی اطراف آنها از حساس­ترین و پرخطر­ترین مناطق برای پرواز یک هواپیما است. توسعه صنعت هواپیمایی در دهه‌های اخیر و بکارگیری فناوری­ها ، فرآیندهای اجرایی و زیر ساخت­های جدید، در این صنعت، در کنار خلق فرصت­های جدید، خطراتی نیز در بر داشته است که ایمنی فعالیت‌های این حوزه را تهدید می‌نماید. یکی از راه‌های کنترل و کاهش خطرات این صنعت، شناسایی و مدیریت عوامل ایجاد ریسک است. بر این اساس، هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل ایجاد ریسک برای عملیات هواپیما در فرودگاه و مناطق اطراف آن  می‌باشد.

روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه می‌باشد. پرسش‌نامه دارای 22 گویه و در قالب 4 بُعد اصلی عوامل انسانی، محیطی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طراحی شده است.  پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مقدار 80/0 محاسبه شده و روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی محتوایی، سازه‌ای و ضریب لائوشه تایید شده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش هوانوردی – خلبانان و کارکنان مراقبت پرواز-  فرودگاه‌های استان تهران به تعداد 420 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 201 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار 19 SPSS و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که عوامل انسانی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر ایجاد ریسک برای عملیات هواپیما در فرودگاه و مناطق اطراف آن تاثیری مثبت و معنادار دارد و میزان تاثیرگذاری عوامل انسانی 90/0، عوامل محیطی 78/0، عوامل سخت‌افزاری 69/0 و در نهایت عوامل نرم‌افزاری 52/0 است.

نتیجه‌گیری: یافته ­های تحقیق، ضرورت ارتقای سطح ایمنی در فرودگاه‌ها و مناطق پروازی اطراف آن‌ها را از طریق:  تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت ایمنی، توسعه دانش و فرهنگ ایمنی کلیه عوامل انسانی، تجهیز فرودگاه‌ها به سامانه‌های جدید هوانوردی و هم‌چنین هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذیربط به منظور جلوگیری از ایجاد ظرفیت‌های خطر بالقوه در اطراف فرودگاه­ها را نمایان می سازد.

متن کامل [PDF 986 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی در صنعت هوانوردی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb