دوره 9، شماره 4 - ( 12-1391 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 30-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi zeidi I, pakpour haji agha A, mohammadi zeidi B. The effect of an educational intervention based on the theory of planned behavior to improve safety climate. ioh. 2013; 9 (4) :30-40
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-489-fa.html
محمدی زیدی عیسی، پاکپور حاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی . سلامت كار ايران. 1391; 9 (4) :30-40

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-489-fa.html


استاديار دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، pakpour_amir@yahoo.com
چکیده:   (4410 مشاهده)

  زمینه و هدف: حوادث شغلی هر ساله تاثیر عمده ‌ ای بر سلامت کارگران گذاشته و هزینه گزافی را بر کارفرمایان وارد می ‌ سازد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شده است.

  روش بررسی: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروه ‌ های مداخله و شاهد در یک مطالعه نیمه تجربی شرکت کردند. با توجه به اینکه تغییر جو ایمنی در دوره زمانی طولانی روی می دهد و به منظور پیگیری طولانی تر افراد مشارکت کننده، داده ها در سه مقطع شروع، 3 و 6ماه بعد از مداخله از طریق پرسشنامه خودگزارشی جمع ‌ آوری شد. مداخله آموزشی در قالب 4 کلاس آموزشی 15-8 نفره و مدت زمان 60-45 دقیقه ‌ ای اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم افزار SPSS 16.0 شد و با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد.

  یافته ها: پس از مداخله آموزشی نمره بعد تعهد مدیریت در گروه مداخله در ارزشیابی ماه‌های سوم و ششم افزایش معناداری یافت (001/0 > P ). همچنین نتایج نشان دهنده افزایش معنی ‌ دار در ابعاد ارتباطات برای کار ایمن، محیط ایمن، مسئولیت پذیری، درک خطر، هشیاری و نمره کل جو ایمنی بود (05/0 > P ). همچنین یافته ها نشان دهنده تغییر معنادار میانگین امتیاز نگرش، هنجار انتزاعی (05/0 ‌ > P ) ، کنترل رفتاری درک شده (001/0 ‌ > P ) و قصد (05/0 ‌ > ‌P ) در گروه مداخله و عدم تغییر معنادار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود.

  نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشانگر بهبود ابعاد جو ایمنی و تصور مشترک کارگران از سیاست ‌ ها و روندهای ایمنی در محل کار بر اثر مداخله آموزشی مبتنی بر سازه ‌ های تئوری رفتار برنامه ‌ ریزی شده بود. بنابراین، تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات ایمنی در محل کار بکار رود.

متن کامل [PDF 400 kb]   (1732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb