دوره 13، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebnali M, Chehrezad M, Ebnali Heidari M, Shateri A. The Effect of Intelligent Forward Collision Warning System on Driving’s Performance Along In-vehicle Secondary Task: Field Study. ioh. 2016; 13 (1) :38-46
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1452-fa.html
ابن علی مهدی، چهره زاد محمدرضا، ابن علی حیدری مجید، شاطری علیرضا. بررسی تأثیر سیستم هوشمند هشدار برخورد از جلو طراحی شده بر عملکرد رانندگی در شرایط وجود فعالیت ثانویه: مطالعه میدانی. سلامت كار ايران. 1395; 13 (1) :38-46

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1452-fa.html


مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو ، ebnali.mahdi@gmail.com
چکیده:   (3076 مشاهده)

زمینه و هدف: تصادف‌ها و برخوردهای از جلو یکی از شایع‌ترین حوادثی است که در جاده‌ها رخ می‌دهد .یکی از علل اصلی این حوادث عدم تمرکز و حواس‌پرتی رانندگان است. سیستم‌های هشدار برخورد از جلو یکی از فناوری‌هایی است که به منظور کمک به رانندگان و افزایش آگاهی موقعیتی آن‌ها ارائه ‌شده‌اند.

 در این مطالعه یک سیستم هشدار برخورد از جلو طراحی شده و اثرات آن بر عملکرد رانندگی به صورت میدانی ارزیابی شده است.

روش بررسی: متغیرهای عملکرد رانندگی شامل زمان عکس‌العمل اولیه، زمان حرکت، زمان عکس‌العمل ترمز گیری، تعداد خطاها و فاصله بین دو خودرو، طی سناریو تعریف‌شده، در چهار آزمون مختلف (وجود/عدم وجود فعالیت ثانویه – سیستم هشدار خاموش/روشن) اندازه‌گیری شد.

یافته ها: نتایج بدست آمده نشان دهنده تأثیر معنی­دار فعالیت ثانویه در افزایش زمان عکس‌العمل ترمزگیری راننده، تعداد خطاها و کاهش فاصله بین دو خودرو است. همچنین مشخص شد که این سیستم هشدار برخورد از جلو، با کاهش زمان عکس‌العمل اولیه و افزایش فاصله بین دو خودرو باعث افزایش ایمنی رانندگی و کاهش تعداد خطاهای رانندگان می‌شود. طی مطالعه انجام شده ارتباط معنی­داری در رابطه با تأثیر این سیستم در زمان حرکت راننده یافت نشد.

نتیجه گیری: سیستم هشدار طراحی شده باعث بهبود عملکرد رانندگی شد. به منظور افزایش قابلیت اطمینان این نتایج، مطالعات میدانی بیشتری لازم است.

متن کامل [PDF 455 kb]   (2241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb