زمینه و هدف : طراحی ایستگاه کار با هدف تسهیل شرایط حرفهایی و در عین حال حصول بهرهوری بالاتر از جمله اهداف اساسی ارگونومی محسوب میشود. شایسته است که ایستگاههای کار آنگونه طراحی شود که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی با کاربران همخوانی و تناسب داشته باشد. یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم اندازهگیری ابعاد انسانی و سنجشهای آنتروپومتریک میباشد که طی آن اندازههای سگمنتهای مختلف بدن مورد اندازهگیری قرار میگیرد.
روش بررسی : در این مطالعه مقطعی هفتاد دانشجوی 30-21 ساله دانشکده بهداشت به عنوان نمونه و به صورت سیستماتیک انتخاب شدند (35 دانشجوی دختر و 35 دانشجوی پسر) که در سنجشهای آنتروپومتریک همکاری نمودند. براساس مقالات معتبرلیستی از 15 پارامترآنتروپومتری مرتبط با تحقیق تهیه شد وهریک از پارامترها توسط تجهیزات آنتروپومتری استاتیک و استادیومتر مربوطه اندازهگیری شد.
یافته ها : بر اساس نتایج به دست آمده از ابعاد اندازهگیری شده که همگی دارای توزیع نرمال بودند و با ا ستناد آنالیز ارگونومیک چهار نمونه صندلی موجود در کلاسهای درس، مشخص گردید که تنها یک نوع صندلی به اندازههای لازم و آن هم در حد 40% انطباق، نزدیک بوده است.
نتیجه گیری : نتایج این تحقیق به ویژگیهای ابعادی لازم برای طراحی و یا انتخاب شایسته صندلیهای آموزشی مبتنی بر اصول ارگونومی منتهی گشتبازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |