دوره 14، شماره 6 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 35-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloumi A, Kazemi Z, Aghazade S R, Miri M, ShirMohammadi H. Ergonomic assessment of clutch pedal in some commonmodels of vehiclesin taxi routes in Tehran. ioh 2018; 14 (6) :26-35
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1531-fa.html
مظلومی عادل، کاظمی زینب، آقازاده سیدرضا، میری مهدی، شیرمحمدی حسین. ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج درخطوط تاکسیرانی شهر تهران. سلامت كار ايران. 1396; 14 (6) :26-35

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1531-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، amazlomi@tums.ac.ir
چکیده:   (3975 مشاهده)
زمینه و هدف: پدال کلاچ یکی از مهم­ترین سیستم­های کنترلی خودرو می­باشد و بعنوان یک کنترلگر پایی به علت موقعیت قرارگیری و نوع مکانسیم عملکرد، در صورت طراحی نامناسب منجر به کاهش راحتی و ایجاد خستگی راننده و همچنین کاهش ایمنی خودرو می­شود. در پژوهش حاضر، راحتی پدال کلاچ از دیدگاه ارگونومی در چند نوع خودروی رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران بررسی شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی و کاربردی ، 120 نفر از رانندگان خطوط تاکسیرانی شهر تهران به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند و به منظور بررسی میزان خستگی و درجه ناراحتی ناشی از کلاچ گیری از دو روش عینی (نیروی فشار و رهایش، فرکانس و طول مدت کلاچ­گیری) و روش ذهنی (پرسشنامه­ تخصصی) استفاده گردید. در روش عینی، نیروی فشار و رهایش با استفاده از دستگاه نیروسنج فشاری پیزوالکتریک و طول و مدت کلاچ­گیری با کمک یک میکروسوئیچ به نام دیتالاگر ثبت گردید.
یافته ­ها: طبق نتایج، در تمامی بخش­های بدنی درگیر در کلاچ­گیری بعد از شیفت کاری تفاوت معنی داری در ناراحتی درک شده وجود دارد. ضمنا بیشترین ناراحتی به ترتیب در کمر (3/97) و  زانو (3/86)  و کمترین میزان ناراحتی در عضله روی ران (1/45) و جلوی ساق (1/98) گزارش شده است. همچنین بیشترین ناراحتی بیان شده مربوط به رانندگان خودروی پیکان و روآ می باشد. درخصوص نیرو و فرکانس کلاچ­گیری مشاهده گردید که بیشترین میزان مربوط به خودروی پیکان است.
نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از پدال کلاچ در همه خودروهای مورد آزمایش موجب ناراحتی معنی­داری بعد از شیفت کاری می­گردد. بنابر این پیشنهاد می­شود که خودروهای خطوط تاکسیرانی در دراز مدت با نوع دنده اتوماتیک تعویض گردد و در کوتاه مدت خودروی پیکان و روآ که دارای بیشترین میزان ناراحتی می­باشد با مدل­های دیگر تعویض گردد.
متن کامل [PDF 451 kb]   (1187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1395/1/26 | پذیرش: 1396/10/3 | انتشار: 1397/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb