چکیده
زمینه و هدف: حملونقل جادهای مواد شیمیایی به علت وقوع حوادث متعدد و پیامدهای حاصله، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین حریم ایمن در حوادث حملونقل جادهای مواد شیمیایی سمی به منظور بکارگیری در برنامهریزی مقابله با شرایط اضطراری انجام پذیرفت.
روش بررسی: در این مطالعه، ابتدا مواد شیمیایی قابل حمل جادهای مورد بررسی قرار گرفته سپس آمونیاک، کلر، 1،3- بوتادین، بنزن و تولوئن جهت مطالعات بیشتر و مدلسازی انتشار مواد سمی انتخاب شدند. سپس شاخص مواجهه شیمیایی (CEI) تعیین گردیده و رتبهبندی خطر انجام شد. در نهایت، مدلسازی نحوه انتشار مواد سمی مذکور با استفاده از نرمافزارهای ALOHA و PHAST انجام گردید.
یافته ها: نتایج حاصله نشان داد که با استفاده از شاخص CEI، آمونیاک، کلر و 1،3- بوتادین به ترتیب با شاخص مواجهه 597، 548 و 284 از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارند. در بررسی نهایی که براساس غلظت ERPG-3 انجام گردید، با استفاده از نرمافزار ALOHA، آمونیاک با 2800 متر و با استفاده از نرمافزار PHAST، کلر با 3004 متر، بیشترین فواصل خطر را دارا بودند.
نتیجه گیری: بررسی نتایج حاصله نشان داد که نرمافزارهای مورد استفاده و شاخص CEI، قابلیت لازم در ارایه نتایج صحیح در غلظتهای پایین (ERPG-1&2) را ندارند. بعلت متفاوت بودن نتایج حاصل از نرمافزارهای ALOHA و PHAST و شاخص CEI، پیشنهاد میشود بالاترین فاصله خطر بدست آمده بر اساس ERPG-3 بدون توجه به نوع ماده و نوع نرمافزار مورد استفاده، در برنامهریزی مقابله با شرایط اضطراری مدنظر قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |