زمینه و هدف: تصادفات و خسارات مالی و جانی ناشی از آن، به یکی از چالشهای جوامع بشری تبدیل شده است؛ بطوریکه آمار مرگ و میر جادهای در ایران از سال 1384 تا 1393 عدد بسیار بالای 219172 نفر رانشان میدهد.
روش بررسی: در این تحقیق با استفاده از شاخص جهانی و معتبر RSDI که بیان کننده وضعیت کلی ایمنی جادهها بوده و شامل نه شاخص تاثیرگذار است به تحلیل وضعیت ایمنی جادهها در ایران و ده کشور آسیای جنوب شرقی در بازه زمانی مارچ 2010 تا مارچ 2011 پرداخته شده است. با توجه به ماهیت شاخصها از دو روش وزندهی میانگین ساده و وزندهی ذهنی استفاده گردید.
یافته ها: ایران توانست به ترتیب با نمرات 35/48 و 29/45 برای روشهای میانگین ساده و وزندهی ذهنی، سطح ایمنی متوسط و رتبه چهارم را در سال 2011 در میان یازده کشور مورد بررسی بدست آورد. با وجود بهبود در بعضی از شاخصها نسبت به سه سال گذشته همچنان در بسیاری شاخصها بخصوص در شاخصهای مرتبط با مرگ و میر و حوادث جادهای و نیز رفتار رانندگان وضعیت نامناسب میباشد. نکته مهم اینکه روش وزندهی ذهنی با توجه به تغییر دادن وزنها براساس اهمیت و نقش آنها نسبت به روش میانگین ساده دقیقتر عمل مینماید.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این موضوع بوده که ایران در چند سال اخیر توانسته خود را از سطح پایین ایمنی جاده به سطح متوسط برساند. با این وجود همچنان کشور ما دارای شرایط مناسبی از لحاظ رتبه بندی و مقادیر بدست آمده از شاخصها نمیباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |