Kermani M, Jonidi Jafari A, Aalamolhoda A A, Jajarmi F, Dana E, Shahsavani A. Source Identification and risk assessment of BTEX compounds in occupational exposure of Bus Rapid Transit (BRT) drivers in limited traffic zone of Tehran in 2015-2016. ioh 2018; 15 (5) :48-58
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2323-fa.html
کرمانی مجید، جنیدی جعفری احمد، اعلم الهدی علی اصغر، جاجرمی فرزانه، دانا الهه، شاهسونی عباس. منشأیابی و ارزیابی خطر ترکیبات BTEX در مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس های سامانه BRT شهر تهران در محدوده طرح ترافیک در نیمه دوم سال 1394. سلامت كار ايران. 1397; 15 (5) :48-58
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2323-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، elahedana66@gmail.com
چکیده: (3840 مشاهده)
زمینه و هدف: نگرانی در مورد کیفیت هوای تنفسی در کابینهای سیستمهای حمل و نقل عمومی در حال افزایش است. در مطالعه حاضر مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس با ترکیبات BTEX در کابین اتوبوسهای سامانه BRT تهران سنجش شد.
روش بررسی: دستورالعمل NIOSH1501 جهت نمونهبرداری و آنالیز مورد استفاده قرار گرفت. نمونهها توسط CS2 استخراج و توسط دستگاه GC-FID آنالیز شدند. منابع اصلی انتشار این آلایندهها مشخص و ریسک سرطان و غیر سرطانزای ترکیبات هدف با استفاده از دستورالعملهای USEPA و WHO ارزیابی شد. آنالیز آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد و برای مقایسه و همبستگی به ترتیب از تستهای Wilcox و Kendal استفاده شد.
یافتهها: میانگین غلظت بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، - (m+p) زایلن، -o زایلن و BTEX در کابین اتوبوسها به ترتیب 75/8، 33/24، 90/25، 71/43، 46/33 و 15/136 میکروگرم بر مترمکعب اندازهگیری شد. خطر سرطان آلاینده بنزن در خطوط 1، 2 و 7 به ترتیب برابر با 5-10×07/7، 5-10×68/4 و 5-10×08/3 ثبت شد.
نتیجهگیری: متوسط غلظت بنزن بیشتر از مقادیر توصیه شده توسط استاندارد سالیانه ایران و همچنین استاندارد اتحادیه اروپا (EU) اندازهگیری شد. مقدار متوسط خطر سرطان (LTCR) نسبت به مقادیر توصیه شده توسط WHO و USEPA بیشتر بود. خطر غیر سرطان-زای تمامی ترکیبات مورد مطالعه نیز کمتر از 1 و در محدوده قابل قبول اعلام شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پایش آلودگی هوا دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/6/25 | انتشار: 1397/7/14