دوره 18، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 333-319 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei S, Hasanvand M. Study of Ergonomic Workstations and It’s Relation with Prevalence of Musculoskeletal Upper limbs Disorders and It’s Relation with Psychosocial Factors in Staff of Lorestan Province Banks. ioh 2021; 18 (1) : 21
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2473-fa.html
طباطبایی شهناز، حسنوند مصطفی. بررسی ارگونومیک ایستگاه‌های‌کار و ارتباط آن با شیوع اختلالات اندام‌های فوقانی و عوامل روانی – اجتماعی در کارکنان بانک‌های استان لرستان. سلامت كار ايران. 1400; 18 (1) :319-333

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2473-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، mostafa.hasanvand85@gmail.com
چکیده:   (1734 مشاهده)
مقدمه: کارکنان بانک اغلب در معرض حرکات تکراری، پوسچر نامطلوب و کار با دست هستند، بعلاوه با مشکلات روانی- اجتماعی ناشی از کار نیز مواجه می باشند. از این رو، مطالعه­ای با هدف بررسی وضعیت ارگونومیک ایستگاه­های کار و ارتباط آن با شیوع اختلالات اندام­های فوقانی و عوامل روانی- اجتماعی در کارکنان بانک­های استان لرستان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- همبستگی، و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل 900 نفر از کارکنان بانک های استان لرستان بودند که 275 نفر از آنها با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.. از پرسشنامه ­های دموگرافیک، چک لیست ارزیابی ارگونومیکی اداری مبتنی بر چک لیست(OSHA نوردیک، و عوامل روانی اجتماعی (هرسی و گلداسمیت، 1980) استفاده شد. داده ها با آزمونهای t و رگرسیون چندگانه و  از طریق نرم افزار  SPSS23 تحلیل شدند.
یافته­ ها: شایع ترین اختلالات اندام های فوقانی در گردن (5.61 %) و شانه (8.53 %) کارکنان مشاهده شد. وضعیت روانی اجتماعی کارکنان کمی بالاتر از حد متوسط بود.  تفاوت معناداریα ≤ 0.01) ( در عوامل روانی - اجتماعی که بر اساس ارزیابی کارکنان از شرایط فیزیکی و روانی محیط کارشان بود، مشاهده شد. بین شاخص­های کل ارگونومیک با اختلالات اندام­های فوقانی و بین عوامل روانی اجتماعی با این اختلالات ارتباط منفی و معنا‌دار  (p≤0.001)  وجود داشت.
نتیجه­ گیری: وضعیت روانی- اجتماعی کارکنان بانک در سطح متوسط است. گرچه، مدیران می بایست شناخت بیشتری از نیازهای کارکنان بدست آورند. علاوه بر این، کارکنان نیاز به ادراک حمایت اجتماعی، انگیزش و بازخورد از سوی سرپرستان دارند تا بتوانند بطور کارآمد، فعالیت کنند.
شماره‌ی مقاله: 21
متن کامل [PDF 853 kb]   (612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ماکروارگونومی
دریافت: 1397/4/3 | پذیرش: 1398/6/22 | انتشار: 1399/10/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb