shojaei Z, helali F, tabatabai ghomsheh S F, Abdollahpour N, Bakhshi E, Rahimi S. Stress Prevention at Work with the Participatory Ergonomics Approach in one of the Iranian Gas Refineries in 2017. ioh 2020; 17 (1) :594-609
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2732-fa.html
شجاعی زهرا، هلالی فرامرز، طباطبایی قمشه سید فرهاد، عبداله پور نصرت، بخشی عنایت اله، رحیمی شقایق. پیشگیری از استرس در کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران در سال 1396. سلامت كار ايران. 1399; 17 (1) :594-609
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2732-fa.html
، ﮔﺮوه ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر ﺻﻨﻌﺘﻲ، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻋﻠﻮم ﻛﺎر اﻧﺴﺎﻧﻲ، دانشگاه تکنولوژی لولئا، لولئا، سوئد ، faramarz.helali@gmail.com
چکیده: (2418 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به شیوع و پیامدهای نامطلوب استرس در کار، اجرای برنامههای عملی با رویکرد سیستمیک برای شناسایی فاکتورهای مختلف استرس و پیشگیری از آن ضروری میباشد. این مطالعه، با هدف بررسی و تحلیل پیشگیری از استرس در کار با استفاده از فرآیند ارگونومی مشارکتی برای بهبود شایستگی (اعم از مهارتهای فنی- اجتماعی) کارکنان در یکی از پالایشگاههای گاز ایران در سال 1396 انجام شده است.
روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. ابتدا پس از ارزیابی متخصصمحور با استفاده از چکلیست پیشگیری از استرس در کار سازمان بینالمللی کار و شاخص ELMERI، 59 نفر از سطوح مختلف سازمانی کارکنان پالایشگاه به روش تمام شماری و تصادفی انتخاب و در 10 کارگروه مختلف قرارگرفتند. سپس کارگروهها چکلیست و چکپوینتهای پیشگیری از استرس در کار را در دو مرحله در نشستهای فنی ارائه و تکمیل نمودند. کارگروهها طی این نشستهای فنی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل، در فرآیند ارگونومی مشارکتی بمنظور مشارکت و همکاری درگیر شدند و راهحلهای عملی و کمهزینه در رابطه با مشکلات کاری ارائه نمودند. جهت اخذ بازخورد شرکتکنندگان و ارزیابی مطالعه، از پرسشنامه محققساخته در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چک پوینتها استفاده شد و در پایان، کارگاه ارزشیابی با حضور شرکتکنندگان، مدیران ستاد شرکت ملی گاز و اعضای تیم تحقیق برگزار گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS25 انجام شد.
یافته ها: نتایج ارزیابی متخصصمحور نمره 16/4 را نشان داد که بیانگر نیاز به بررسی و مداخله بود. نتایج آماری چکلیستهای مورد استفاده توسط کارگروهها نیز اختلاف معناداری را در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چکپوینتهای پیشگیری از استرس در کار نشان داد .همچنین نتایج پرسشنامهها و کارگاه ارزشیابی بیانگر اثربخشی فرایند ارگونومی مشارکتی، یادگیری مبتنی بر عمل، بهبود ارتباطات و تعامل مناسب کار گروهی در جهت تشخیص بهتر مشکلات و راهکارهای کمهزینه بود.
نتیجه گیری: با توجه به شواهد نظری و تجربی مطالعه حاضر، افراد با مشارکت در فرآیند یادگیری مشترک بوسیله فرآیند ارگونومی مشارکتی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل در راستای بیداری نیاز به تغییر برای پیشگیری از استرس در کار قرار گرفتند که خروجی آن یک پیشمداخله سیستمیک در راستای ارتقای شایستگی (اعم از مهارتهای فنی و اجتماعی) و همچنین مهارت سازمانی شرکتکنندگان و تسهیلگر داخلی بود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1398/9/13 | انتشار: 1399/7/2