دوره 17، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 609-594 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaei Z, helali F, tabatabai ghomsheh S F, Abdollahpour N, Bakhshi E, Rahimi S. Stress Prevention at Work with the Participatory Ergonomics Approach in one of the Iranian Gas Refineries in 2017. ioh 2020; 17 (1) :594-609
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2732-fa.html
شجاعی زهرا، هلالی فرامرز، طباطبایی قمشه سید فرهاد، عبداله پور نصرت، بخشی عنایت اله، رحیمی شقایق. پیشگیری از استرس در کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران در سال 1396. سلامت كار ايران. 1399; 17 (1) :594-609

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2732-fa.html


، ﮔﺮوه ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر ﺻﻨﻌﺘﻲ، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻋﻠﻮم ﻛﺎر اﻧﺴﺎﻧﻲ، دانشگاه تکنولوژی لولئا، لولئا، سوئد ، faramarz.helali@gmail.com
چکیده:   (2115 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به شیوع و پیامدهای نامطلوب استرس در کار، اجرای برنامه­های عملی با رویکرد سیستمیک برای شناسایی فاکتورهای مختلف استرس و پیشگیری از آن ضروری می­باشد. این مطالعه، با هدف بررسی و تحلیل پیشگیری از استرس در کار با استفاده از فرآیند ارگونومی مشارکتی برای بهبود شایستگی (اعم از مهارت­های فنی- اجتماعی) کارکنان در یکی از پالایشگاه­های گاز ایران در سال 1396 انجام شده است.
روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. ابتدا پس از ارزیابی متخصص­محور با استفاده از چک­لیست پیشگیری از استرس در کار سازمان بین­المللی کار و شاخص ELMERI، 59 نفر از سطوح مختلف سازمانی کارکنان پالایشگاه به روش تمام ­شماری و تصادفی انتخاب و در 10 کارگروه مختلف قرارگرفتند. سپس کارگروه­ها چک­لیست و چک­پوینت­های پیشگیری از استرس در کار­ را در دو مرحله در نشست­های فنی ارائه و تکمیل نمودند. کارگروه­ها طی این نشست­های فنی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل، در فرآیند ارگونومی مشارکتی بمنظور مشارکت و همکاری درگیر شدند و راه­حل­های عملی و کم­هزینه در رابطه با مشکلات کاری ارائه نمودند. جهت اخذ بازخورد شرکت­کنندگان و ارزیابی مطالعه، از پرسشنامه­­ محقق­ساخته در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چک پوینت­ها استفاده شد و در پایان، کارگاه ارزشیابی با حضور شرکت­کنندگان، مدیران ستاد شرکت ملی گاز و اعضای تیم تحقیق برگزار گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز با استفاده از نرم­افزار SPSS25 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج ارزیابی متخصص­محور نمره 16/4 را نشان داد که بیانگر­ نیاز به بررسی و مداخله بود. نتایج آماری چک­لیست­های مورد استفاده توسط کارگروه­ها نیز اختلاف معنا­داری را در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چک­پوینت­های پیشگیری از استرس در کار نشان داد  .همچنین نتایج پرسشنامه­ها و کارگاه ارزشیابی بیانگر اثربخشی فرایند ارگونومی مشارکتی، یادگیری مبتنی بر عمل، بهبود ارتباطات و تعامل مناسب کار گروهی در جهت تشخیص بهتر مشکلات و راهکارهای کم­هزینه بود.
نتیجه­ گیری: با توجه به شواهد نظری و تجربی مطالعه حاضر، افراد با مشارکت در فرآیند یادگیری مشترک بوسیله فرآیند ارگونومی مشارکتی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل در راستای بیداری نیاز به تغییر برای پیشگیری از استرس در کار قرار گرفتند که خروجی آن یک پیش­مداخله سیستمیک در راستای ارتقای شایستگی (اعم از مهارت­های فنی و اجتماعی) و همچنین مهارت سازمانی شرکت­کنندگان و تسهیل­گر داخلی بود.

 
متن کامل [PDF 768 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1398/9/13 | انتشار: 1399/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb