زمینه و هدف: حوادث (رانندگی و شغلی) برای جامعه، سازمان و همچنین اشخاص ضایعات فراوانی به بار آورده و هزینههای مربوطه ضمن تاثیر سوء بر شاخص های اقتصادی در سطح ملی و سطح خانوار، مانعی در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده محسوب می شود. مطالعه حاضر عوامل رفتاری مرتبط با حادثهپذیری را در رانندگان خوروهای سواری بررسی نمود و از این رهگذر یک شاخص ممیز و پایا جهت شناسایی رانندگان در معرض خطر ارائه داد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مورد-شاهدی باهدف پیشبینی عضویت گروهی (رانندگان حادثه پذیر) و تدوین معادله تشخیصی به منظور معرفی شاخص رفتاریِ حادثه پذیری رانندگان طراحی شده است. کسب اطلاعات توسط پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگی منچستر که برای جامعه ایرانی اعتباریابی شده است، انجام شد. دادههای تحت نرم افزار
SPSS V20 با روشهای تحلیل واریانس تک و چند متغیری و همچنین تحلیل تمایزات دو گروهی پردازش شد.
یافته ها: همانطور که نتایج نشان میدهد، اثر اصلی سابقه تصادف پس از کنترل متغیر مخدوشکننده سن، تاثیر معنیداری بر نمرات زیرمقیاسهای اشتباهات، لغزشها و تخلفات عمدی داشته است که باتوجه به میانگین این گروهها رانندگان با سابقه تصادف در مقابل گروه بدون تصادف سطوح بالاتری از اشتباهات، لغزشها و تخلفات عمدی را از خود نشان دادهاند.
نتیجه گیری: دو گروه رانندگان با و بدون سابقه تصادف از نظر ارتکاب به تخلفات سهوی (انجام اعمال غیرقانونی غیرخشونت آمیز) در یک سطح قرار دارند. مطابق با مجذورهای سهمی اتا
[1] (
ή 2) میتوان گفت بین یک تا هشت درصد از تفاوتهای مشاهده شده در دو گروه رانندگان ناشی از تاثیر سابقه تصادف است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/9/16 | انتشار: 1400/11/10