Basokooh Ajirloo H, Zahed Babolan A, Akbari T, Khalegkhah A. Designing the model of using talents and its role in the mental health of primary school teachers. ioh 2024; 20 (2) :49-65
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3418-fa.html
باشکوه اجیرلو حسن، زاهد بابلان عادل، اکبری تقی، خالق خواه علی. طراحی مدل بکارگیری استعدادها و نقش آن در سلامت روان معلمان دوره ابتدایی. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :49-65
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3418-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی ، hbashokooh@gmail.com
چکیده: (670 مشاهده)
زمینه و هدف: معلمان بهواسطه فعالیتهای یاددهی-یادگیری مشکلات سلامت روان بیشتری در مقایسه با دیگر کارکنان تجربه میکنند. بکارگیری بهینه استعدادها میتواند به کاهش استرس شغلی و جلوگیری از آسیب روانی معلمان بیانجامد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بکارگیری استعدادها و نقش آن در سلامت روان معلمان مدارس ابتدایی شهر اردبیل انجامیافته است.
مواد و روش: پژوهش حاضر با روش ترکیبی از نوع کیفی-کمی انجام شد. در مرحله کمی از بین تعداد 1632 معلم دوره ابتدایی شهر اردبیل تعداد 320 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری چندمرحلهای و طبقهای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی نخبگانی متشکل از مدیران و معلمان نمونه سه سال اخیر و کارشناسان آموزش ابتدایی بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری با 20 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. پس از تحلیل دادههای کیفی، پرسشنامه محقق ساخته 46 سؤالی تدوین گردید که روایی صوری و محتوایی توسط اساتید راهنما و مشاور تائید شد و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ وAVE (میانگین واریانس متغیرها) به ترتیب 78/0، 84/0 و 58/0 به دست آمد که نشان میدهد از پایایی مطلوبی برخوردار است(به ترتیب مقادیر بالای 7/0 ، 7/0 و 5/0 برای این شاخصها قوی محسوب می شود). دادههای کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری در Smart PLS2 تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای بکارگیری استعداد شامل تأمین نیروی انسانی مستعد، (371/0= Beta، 842/2= T.valu)، هوشمندی اهداف (418/0= Beta، 702/5= T.valu) و امکانات آموزشی (348/0= Beta، 440/3= T.valu) تأثیر مثبت و معناداری بر راهبرد استقرار مدیریت استعداد دارند و راهبرد استقرار مدیریت استعداد (624/36= T.valu، 862/0= Beta) تأثیر معناداری در سلامت روان معلمان دارد.
نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق، بکارگیری استعدادها از طریق جذب افراد مستعد و علاقهمند و با کاربست راهبردها و زمینههای لازم میتواند تأثیر بسیار مهمی در ارتقای سلامت روان معلمان دوره ابتدایی داشته باشد. لذا مسئولان با بذلتوجه به مؤلفههای اثرگذار در بکارگیری استعدادها و رفع موانع و تسهیل امور میتوانند از سلامت روانی معلمان حراست کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مطالعات کمی و کیفی دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/10/10